Vigyázat! Rejtett cukrok!

Ha a cukros ételekről beszélünk, a legtöbb embernek az édességek, csokoládé, fagylalt jut eszébe, ám jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy sok egyéb termék is rengeteg hozzáadott cukrot tartalmaz. Ezt a tényt egyrészt a fogyókúrázóknak, másrészt a szénhidrát anyagcsere problémával küzdőknek érdemes szem előtt tartaniuk!

Kényelmi termékek – Bár sok időt lehet spórolni a félkész ételek, levesporok, leveskockák használatával, de ezek általában hozzáadott cukrot, sót és ízfokozókat is tartalmaznak. Szomorú tény, hogy a legtöbb ketchup több cukrot tartalmaz, mint paradicsomot, és ha egy könnyű salátával szeretnénk zárni a napot, akkor lehetőleg ne előre elkészített saláta öntetet válasszunk, mert ezeknek a többsége szintén magas cukor- és zsírtartalommal rendelkezik.

Light termékek – A fogyókúrázó hölgyek gyakran keresik a light termékeket a boltok polcain, miközben nem is sejtik, hogy ez a kifejezés két dolgot is jelenthet: vagy a zsiradék vagy a cukor tartalmát csökkentették az adott terméknek, így könnyen járhatunk úgy, hogy a light joghurt bizony tele van cukorral és csupán a zsiradéktartalma lett alacsonyabb.

 

Üdítő italok – Megdöbbentően sok hozzáadott cukrot tartalmaznak a hagyományos üdítő- italok. Fél liter Cola például 11 teáskanálnyi cukrot tartalmaz, és gyakran az ízesített ásványvizek sem édesítőszerrel készülnek.

Cukormentesnek hangzó ételek (müzli, étcsokoládé, zabkeksz) – sokak számára nagyon diétásnak tűnnek, ám ha alaposabban áttanulmányozzuk a címkéket, rájövünk, hogy ezek is gyakran tartalmaznak hozzáadott cukrot, ráadásul nem is keveset, így mielőtt megvásárolná őket, mindenképp nézze meg, miből is készültek.

 

Édes alkoholok – Az alkoholoknak egyébként is magas a kalóriatartalma, ám ha nem száraz változatot választunk, akkor a cukortartalomra is figyelni kell. Egyes édes borok természetesen visszamaradt cukortartalma az üdítőkével vetekszik, míg a likőrökhöz hozzáadott cukor mértéke ennek többszöröse is lehet.

 

Aszalt gyümölcsök – A gyümölcsökről sem a magas cukortartalom az első, ami az ember eszébe jut, de nem árt tudni, hogy aszalt gyümölcsök koncentráltan tartalmaznak gyümölcscukrot (fruktózt). Ettől, persze még kis mennyiségben nyugodtan fogyaszthatjuk őket – ha nincs fruktóz intoleranciánk vagy felszívódási zavarunk –, de sajnos számos márka még pluszban is tartalmaz hozzáadott cukrot.

Amiről sosem gondolnánk – Számos gyógyszer és étrend-kiegészítő is rejtett cukorforrás lehet, így egy megfázás elleni ital, köhögésre adott kanalas orvosság, torokfájás elleni szopogató tabletta, pezsgőtabletták, vitaminok esetében is ellenőrizni kell az összetételt!

Jó tanács: a rejtett cukrok elkerülése érdekében mindig olvassa el a vásárolt termékek címkéit. A rossz hír, hogy nemcsak a cukor szót kell keresni, hiszen az alábbi kifejezések mindegyike a hozzáadott cukor tartalomra utal: cukor, barnacukor, nádcukor, invertcukor, méz, szacharóz, melasz, glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz.

A szirupok közül pedig a következő összetevők utalnak a hozzáadott cukortartalomra: glükóz-fruktóz szirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS), kukoricaszirup, keményítőszirup, juharszirup, agave szirup és rizsszirup.

Körültekintő vásárlást, sikeres egészségvédelmet kívánok!

Varga Dóra
dietetikus
Budai Endokrinközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk