40 felett elkerülhetetlen
az ízületi fájdalom?

Amerikában 25 éven felül kb. 27 millió embert érint, de hazánkban is népbetegségnek számít a porckopás, mely főként a térdeket érinti. A mozgáskor jelentkező fájdalom jelentős életminőség-romlást okoz, érdemes tehát ismernünk okait, megelőzésének és kezelésének lehetőségeit.

Míg a fiataloknál a térd fájdalmát főként sportsérülés vagy túlterhelés okozza, addig idősebb korban az ízületek kopása, gyulladása – az osteoarthritis, a porcok degeneratív elváltozása, elvékonyodása a kiváltó ok.

A porc mintegy „kipárnázza” a csontok közti területet, így ha elvékonyodik, a csontok dörzsölik az ízületek szélét, amely teli van fájdalmat érzékelő idegvégződésekkel. Akik fiatalon sokat és intenzíven sportoltak, vagy térdsérülést szenvedtek, különösen érintettek. Az állapot jellemzője a reggeli vagy fizikai megterhelést követő fájdalom és ízületi merevség.

Kockázatnövelő mozgások: a magas intenzitású, álló testhelyzetben végzett, tengelyirányú mozgás – például futás, szökdelés –, ha azt legalább heti 3-szor egy órán át végezzük. Szintén ide tartozik minden, ami a térdet erősebben igénybe veszi, például 10 emeletnyi lépcsőzés, nehéz súlyok emelgetése, a guggolás és a hosszas térdelés.

Kockázatcsökkentő tényezők: a térdet kímélő, könnyebb mozgásformák. Egy vizsgálatban megállapították, hogy a térd porcai azoknál a legegészségesebbek, akik könnyű, közepes intenzitású kardiomozgást, erősítést végeznek, megelőzve a nem sportolókat és az erősen edzőket is. Azoknál a nőknél, akik túl intenzíven sportoltak, erősebben károsodott kollagénstruktúrát mutattak ki.

Mindenképpen orvoshoz kell fordulni, ha a térd érintésre érzékeny, duzzadt, ha az ízületben folyadékgyülem tapintható, látható, vagy a térd mozgatásakor vagy megfeszítésekor fájdalmas kattogás vagy ropogás hallható.

Erősen csökkenthetjük az osteoarthritis rizikóját, ha figyelünk a testsúlyunkra, valamint tartózkodunk a kockázatos mozgásformáktól. Ilyen szempontból kedvező választás lehet az úszás, az aszfalt helyett természetes talajon végzett séta, vagy az elliptikus tréneren végzett edzés, szemben a térdet erősebben igénybe vevő tenisszel, focival vagy futással. Mozogni azonban mindenképp szükséges, hiszen a mozgásszegénység tovább növeli a térdproblémák kialakulásának esélyét.

Hasznos segítség lehet még az akupunktúra, a Thai Chi, a vízi torna és a viselkedésterápiák – e módszerek a fájdalomérzet leküzdésében is hasznunkra lehetnek. A vízi torna jótékony hatása abban rejlik, hogy csökkenti a térd terhelését. Elősegítik a porc regenerálódását a glukózamin és a chondroitin-szulfát vegyületek, melyek a porc előanyagait tartalmazzák. Tapasztalatok szerint, az állati fehérjék nagymértékű fogyasztása gyulladáskeltő, ezért kerülendő. Az ízületek védelmét, állapotának javítását segítő, gyulladáscsökkentő hatású étrend-kiegészítők és krémek, szükség esetén gyógyszerek kiválasztásában érdemes szakember segítségét kérnünk.

Dr. Dobos Márta
ortopéd szakorvos
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk