A gluténmentes étrend nemcsak a lisztérzékenyek számára hasznos

Bár a cöliákiások száma 2009 óta nem növekedett, mégis sokan térnek át a gluténmentes étrendre – követőinek száma azóta több mint megháromszorozódott. Mindez nem csupán divathóbort, ugyanis sok embernek vannak tisztázhatatlan eredetű közérzeti panaszai, melyek okát a mai diagnosztikus eljárásokkal nem lehet kimutatni, de gluténmentes étkezés mellett egyszerűen jobban érzik magukat.

Sokak számára a felszívódó szénhidrátbevitel drasztikus csökkentése az optimális egészség kulcsa. Ebbe pedig beletartozik a glutén tartalmú gabonák fogyasztásának korlátozása is, mivel azok meredeken felviszik az inzulinszintet, és hozzájárulnak az inzulinrezisztencia kialakulásához. Ha lecsökken a szénhidrátbevitel, a szervezet inkább zsírt, mint szénhidrátot fog használni elsődleges üzemanyagként, mindez javítja a sejtek működését, és segíti a fogyást is. A gluténmentes étrend különösen a kaukázusi, 20-39 év közötti nők körében népszerű.

Mi a különbség a cöliákia, búzaallergia és a glutén intolerancia között?

  • A cöliákia (lisztérzékenység) autoimmun rendellenesség, amely súlyos bélrendszeri tünetekkel és felszívódási zavarokkal jár. Ez a betegség szigorú, 100%-ban gluténmentes étrendet kíván.
  • Ha valakinek búzaallergiája van, akkor a búza fogyasztása immunreakciót vált ki.
  • Az ételintoleranciák általában egy olyan enzimhiányból adódnak, ami az adott étel lebontásához szükséges. Kevesebb és lassabban kialakuló tüneteket (hasmenést vagy székrekedést, puffadást, fejfájást, szorongást és fáradtságot) okoznak, melyek csak órákkal vagy napokkal a problémás étel elfogyasztása után jelentkeznek, mindez nehezíti a diagnózist.

Vannak emberek, akik nem cöliákiások vagy búzaallergiások, de érzékenyek a gluténre. A gluténérzékenyeség 6-7-szer annyi embert érint, mint a cöliákia.

Dr. Fasano, vezető cöliákiakutató szerint a gluténra adott válaszként zonulint termelünk a belekben, ez a hormon pedig áteresztővé teszi a beleket, így a fehérjék átkerülhetnek a véráramba, ami gyulladást és autoimmun reakciókat provokál.

Kevesen gondolnak arra, hogy a ma termesztett búza nagyon eltér az ősbúzától: a növénynemesítés, a gyomirtó szerek egyre növekvő használata mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre többen reagálnak rosszul a búzára. Az egyik leggyakrabban használt gyomirtószer a glyphosate elpusztítja a bélbolyhokat, ez pedig csökkent tápanyag felszívódáshoz vezet.

 

Ezen kívül a belekben normális körülmények között a triptofánra válaszként szerotonin termelődik. A búza jó triptofán forrás, de a glyphosattal kezelt búza addig irritálja a bélsejteket, amíg túl sok szerotonint nem kezdenek termelni, amitől hasmenés alakul ki (a cöliákia egyik tünete).

A glutén olyan egészségügyi problémákkal is összefüggésbe hozható, mint például az akne, az atópiás dermatitisz, a visszatérő afta, illetve a vitiligo (pigmentvesztést eredményező bőrbetegség).

Dr. David Perlmutter neurológus Gabonaagy című könyvében leírja, hogyan járulnak hozzá a finomított gabonák a demencia kialakulásához.

A búzában található anyagok közül többek között a gliadin felelős sok sejtszintű problémáért, pszichiátriai és neurológiai rendellenességért (pl. skizofrénia, viselkedészavarok, autizmus), de sok figyelemzavaros gyerek (ADHD) is rosszul reagál a gabonákra. A vizsgálatokban 6 hónap gluténmentes étrend hatására állapotuk sokat javult.

Hogy kezeljük a glutén intoleranciát és a cöliákiát?

A diagnosztizált cöliákia életre szóló, szigorú gluténmentességet igényel. Glutén intolerancia esetén azonban nem muszáj ennyire szigorúnak lenni.

Fontos tudnunk, hogy glutén a búzán kívül egyéb gabonákban is található: például a rozsban, az árpában, a zabban és a tönkölyben.

Gluténmentes gabonák: rizs, kukorica, hajdina, köles, quinoa, cirok, len és amaránt.

 

Magas felszívódó szénhidrát tartalmuk miatt sokak számára hasznos a gabonák elhagyása, mert ezzel segíthetik sejtjeikben a mitokondriumok működését.

Azok elégtelen működése ugyanis inzulinrezisztenciához, túlsúlyhoz, magas vérnyomáshoz, 2-es típusú cukorbetegséghez, sőt rákhoz és szívbetegséghez is vezethet.

Forrás: Dr. Mercola: Gluten-free diets are beneficial for many,
not just those with deliac disease. 21.09.2016. ford. Mezei Elmira.
A teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk