Miért hízunk meg?

Az elmúlt 40 évben a szakértők azt tanácsolták: ha nem akar kövér lenni, iktassa ki a zsírt az étrendjéből. Ezen időszak alatt az USA lakosságának 70%-a, a magyar embereknek pedig 60%-a vált túlsúlyossá vagy elhízottá. Gary Taubes: Miért hízunk meg – és mit tehetünk ellene? című könyvében e „súlyos” tévedés okait és következményeit tisztázza.

Az elhízás kapcsán gyakran találkozunk azzal a nézettel, hogy több kalóriát fogyasztunk, mint amennyit elhasználunk. Ez a túlevés-lustaság elmélet, azaz túl sokat eszünk és túl keveset mozgunk. Ha hízom, nyilvánvalóan többet ettem a kelleténél. De miért ettem többet a kelleténél? Vélhetően azért, mert a szervezetem valamiért rendellenesen szabályozza a zsírszövetet. Amit a fogyni akaróknak tanácsolnak – kevesebb evés és több mozgás –, pontosan az, amit akkor teszünk, ha meg akarunk éhezni.

A legtöbb diéta nem válik be hosszú távon. Az elhízott emberek állandóan próbálnak kevesebbet enni, de ez általában nem hozza meg a kívánt eredményt. Ha az ember csökkenti a kalóriabevitelt, állandóan éhes lesz, ez tény. Az energialeadás pedig igazodni fog a csökkentett bevitelhez.

A szakértők javasolják, hogy teremtsük meg az „energia-egyensúlyt”. Ha naponta kb. 2700 kalóriát fogyasztunk (ez férfi és női energiabevitel átlaga), akkor az évi 1 millió, egy évtized alatt pedig 10 millió kalória. 10 év alatt kb. 10 tonna ételt fogyasztunk el. Mennyire pontosan kell számolnunk a kalóriabevitelt és leadást ahhoz, hogy egy évtized alatt ne hízzunk 9 kilónál többet? Ha ugyanis tízévenként 9 kilót hízunk, akkor a huszonéves kori karcsúságunkból a negyvenes éveinkre már túlsúlyosak leszünk, ami sokunkkal meg is történik. A válasz: napi 20 kalória – ha naponta 20 kalóriával (egyetlen harapásnyi hamburger, egy korty kóla, egy-két harapásnyi alma) többet fogyasztunk, és azt zsírszövetben tároljuk, tízévenként 9 kilót hízunk. Ha valóban az energiaegyensúly megteremtésén múlik, hogy elhízunk-e, akkor csak az a kérdés: miért nem kövér minden ember.

 

Szüleink abban a hitben nőttek fel, hogy a finomított szénhidrátok és keményítők hizlalnak: a tészta, a krumpli, a kenyér, az édességek, a rizs és a kukorica. És igazuk is volt. Valószínűleg leginkább az édességek tesznek kövérré, főleg a cukrozott italok, ami a gyümölcslétől a kóláig bármi lehet. Ennek az oka az, hogy a finomított szénhidrátok hatására gyorsabban nő az inzulinszint. A tudósok már az 1960-as évek eleje óta tudják, hogy az inzulin az a fő hormon, amely a zsírszövet cukorfelvételét és a cukorból való zsírtermelést szabályozza.

Érdemes tehát az elhízást kutatóknak figyelmet fordítani a zsírszövet hormonális és enzimatikus szabályozására, így közelebb jutnak a megoldáshoz, amit Dr. Atkins jól eltalált az Atkins-diétával, bár a tudományos alapokkal nem volt tisztában. Egyszerűen fogalmazva: olyan ételeket kell fogyasztani, amelyek mellett nem nő meg az inzulinszint.

A hivatalosan egészségesnek tekintett zsírszegény, szénhidrát dús étrendek szigorúan korlátozzák a napi kalóriát, ezért követői állandóan éhesek. A lowcarb, azaz alacsony szénhidrát tartalmú étrendben nincs ilyen korlátozás.

Azelőtt zsírszegény diétát tartottam, általában kétóránként megéheztem, és évről évre gyarapodott a súlyom. Amikor belefogtam az Atkins-diétába, a feleségem rávett, hogy kössek életbiztosítást. A köztudatban ugyanis, még mindig az van, hogy a zsírfogyasztás szívbetegséget okoz. Pedig a zsír jót tesz a szívnek. Az elmúlt tíz évben tucatnyi vizsgálat bizonyította, hogy a szívbetegség kockázati tényezői inkább javulnak a szénhidrátszegény diéta hatására: emelkedik a HDL- (jó koleszterin) szintje, csökken az inzulinszint, megszűnik az inzulinrezisztencia.

Vannak, akik fáradékonyak és ingerlékenyek lesznek, miközben szervezetük hozzászokik a szénhidrátszegény étrendhez, ezen egy kis só vagy húsleves segíthet. Ne feledjük, a szénhidrátszegény diéta csökkentheti a vérnyomást is, ezért akinek valamilyen betegsége van, a gyógyszerszedés módosítását beszélje meg kezelőorvosával.

Az alapgondolat tehát nagyon egyszerű: ne fogyasszunk olyan ételeket, amelyek hizlalnak. Ezen túlmenően annyit ehetünk, amennyi jólesik!

Forrás: Lisa Davis–Gary Taubes: Is this any way to lose weight?
A teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk