Figyelem: az alváshiány az immunrendszert is gyengíti!

A tél végi – kora tavaszi nedves, hűvös időben gyakoribbá válnak a fertőzések, melyeket szeretnénk megúszni, de sokszor épp mindennapi szokásainkkal ártunk a legtöbbet. Ide tartozik például az alkoholfogyasztás, a túlzott étkezés, túlsúly, de a drasztikus fogyókúra is, valamint a stressz, mely alvászavarokhoz vezethet.

A University of Massachusetts Medical School kutatói 8 éven át vizsgálták az alkoholfogyasztás, a fertőzések, gyulladások és az immunitás közti kapcsolatot.

Megállapították, hogy nagyobb mennyiségű alkohol hatására a szervezet fogékonyabbá válik a fertőzésekre.

A Tel-Aviv University kutatói ugyanakkor felfedezték, hogy a krónikus stressz nem csupán gyengíti az immunrendszert, de az immunerősítést célzó gyógyszeres terápiák hatékonyságát is csökkenti. A folyamatos, fel nem dolgozott stressz többek között alvászavart okoz. A stressz és alvászavar együtt a hormonháztartás felborulásához vezethet. Vizsgálatok szerint a szükségesnél kevesebbet alvó nők szervezetében a vírusok és a daganatos betegségek leküzdéséhez nélkülözhetetlen fehérvérsejtek működése csökken.

Alváshiány esetén emelkedik a stressz hormon (kortizol) szintje, ami az immunrendszerben gyulladásos választ provokál, ennek tartós fennállása a szövetek károsodásához vezet.

Kutatók emellett azt is megállapították, hogy a magányos emberek, főként az idősek szervezete gyengébb immunválaszt produkál. A baráti és párkapcsolatoknak fontos szerepük van az érzelmi elfojtások megelőzésében. A bennünk rekedt düh, harag és szomorúság ugyanis negatívan hat az immunrendszerre. Egy japán vizsgálat szerint a környezeti stressz (pl. zajártalom) is csökkenti az immunrendszer működését.

Ne hanyagoljuk el tehát társas kapcsolatainkat; napi 1 dl jó vörösboron túl ne fogyasszunk alkoholt; térjünk át a tudatos reformétrendre; naponta foglalkozzunk a stressz csökkentésével; aludjunk minimum napi 7 órát; s legalább fél órát szánjunk naponta testmozgásra – lehetőség szerint a szabadban; végül, gondoskodjunk az immunrendszer működéséhez szükséges A, B6, C, D és E vitamin, folsav, s a fertőzésvédelemhez a szelén, réz, cink és a vas pótlásáról!

Prof. Dr. Balázs Csaba
endokrinológus, immunológus főorvos
endokrinkozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk