Sportolj a szabadban!

A természet gyógyító erejét vizsgálták a Peninsula Orvosi Egyetem kutatói az életerő és a mentális állapot alakulásának tekintetében a különféle sportokat végző emberek körében. Az összehasonlítás alapját az képezte, hogy a vizsgált személyek zárt helyen, edzőteremben, avagy kinn a szabadban végezték a testmozgást.

Egyre több kutatás foglalkozik a természet gyógyító erejével. Már az is pozitív hatással lehet fizikai és mentális állapotunkra, ha ablakunk egy szép kertre, virágokra és zöldellő fákra nyílik, vagy ha a szabadban kirándulunk, dolgozunk, fizikai munkát végezünk, s közben újrateremtjük kapcsolatunkat a természettel. Erősíti ezt, ha saját kertünkből, a magunk által termesztett növényeket fogyasztjuk, de az állatok – például a lovak, kutyák, macskák – közelsége is nyugtató, gyógyítóhatású lehet.

Az egyetem kutatásában részt vevők közül a legtöbben a természetben végzett edzésről állították, hogy javítja mentális közérzetüket. Arról számoltak be, hogy utána jobban érzik magukat, feltöltődnek, megnő az energiájuk, pozitívan állnak hozzá még a nehézségekhez is. Emellett csökken a korábban felgyülemlett feszültség, megszűnik esetleges zavarodottságuk, agressziójuk, dühük, depressziójuk és lehangoltságuk. A megkérdezettek arról is beszámoltak, hogy élvezték a szabadban végzett mozgást, elégedettség, jó érzés töltötte el őket. Mindez arra ösztönözte őket, hogy máskor is időt szánjanak a szabadtéri edzésre. Ezzel ellentétben, a zárt teremben edzők nem számoltak be hasonló pozitív hatásokról.

A tanulmány egyik szerzője, Prof. Michael Depledge véleménye szerint a betegség-megelőzés eszközévé válhatnak a szabadban végezhető edzések. A stressz, az idegi kimerültség, fásultság, depresszió és lehangoltság holisztikus szemléletű gyógyításának egyik receptje lesz, hogy az orvos gyógyszer helyett szabadtéri mozgást vagy sportot javasol betegének.

A z európai népesség 75%-a él városi környezetben, ezért egyre nagyobb erőfeszítés szükséges, hogy az ember újra rátaláljon a természetre, hiszen a modern életmód minden negatív hatását csökkentheti, ha több időt töltünk a természetben. Minél érintetlenebb a természet, annál jobban érezzük majd idegrendszerünket regeneráló és nyugtató hatását.

A tudományos kísérlet eredménye remélhetőleg arra ösztönzi a városokban élőket, hogy szabadidejükben kiránduljanak, túrázzanak, kocogjanak, kerékpározzanak, sétáljanak a szabad természetben.

Bár a tiszta levegőn sporttal, kirándulással töltött órák valóban életenergiával töltik fel testünket-lelkünket, ám a téli mozgásszegény időszak után, az egyenetlen talajon végzett mozgás miatt kisebb-nagyobb balesetek, sérülések előfordulhatnak.

A megfelelő mozgásforma kiválasztásánál legyünk tekintettel tehát mindenkor egészségi állapotunkra, erőnlétünkre, izmaink és ízületeink edzettségére, teherbírására! A túlterhelésből eredő izomláz, esetleges izomgörcsök, húzódások, rándulások, egyéb izom és ízületi sérülések elkerülése érdekében tartsuk be a fokozatosság elvét!

Ne feledkezzünk el róla, hogy a természetben tavasztól őszig kullancsokkal, szúnyogokkal is gyakran találkozhatunk. Főként erdőben vagy magas fűben járva számíthatunk támadásukra, így érdemes már a kirándulás, kocogás, edzés előtt bekenni magunkat olyan kullancs- és szúnyogriasztó szerrel, melynek hatása tartós, de bőrünket nem irritálja.

 

Se sportolni, se kirándulni ne induljunk el megfelelő mennyiségű innivaló – lehetőleg tiszta víz – nélkül. A cukros üdítőktől csak még szomjasabbak leszünk, nem is beszélve a fölös kalóriákról.

Érdemes beruháznunk stabil, kényelmes lábbelire, akár futócipőről, akár túrabakancsról van szó. Ezek használatával sok sérülés, a láb dagadása, túlzott kifáradása és vízhólyagok keletkezése is elkerülhető.

Jó szolgálatot tehet azért szükség esetén néhány ragtapasz, egy sebfertőtlenítő gél, szeles idő esetén egy könnyű hidratáló krém, de ne feledkezzünk el a napvédelemről sem, a nyárhoz közeledve egyre inkább szükségünk lehet a napszemüveg mellett napvédő krémre is.

Aki hajlamos a fejfájásra, ne induljon el egy-két szem fájdalomcsillapító nélkül, s gondoljunk a természetben hatványozottan jelentkező pollenterhelésre is! Asztma, allergia esetén mindig vigyük magunkkal gyorsan ható sürgősségi szereinket!

Ne feledjük, előrelátó módon felkészülve, a természetben eltöltött idő valódi öröm, kikapcsolódás, stresszoldás és feltöltődés lehet számunkra.

Forrás: ParaMedica Egészségmagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk