Ideális testsúly
keleti szemszögből

Tavasszal mozgásba lendül a természet. A tavasz ébredése bennünk is felébreszti az áhított külső iránti igényt, mivel sokunknál a mozgásszegény téli napok és az esetlegesen túlzott evés-ivás rányomta bélyegét külsőnkre.

Az egészséges fogyókúra azonban több alappilléren nyugszik, ezek egymás nélkül nem feltétlenül bizonyulnak eredményesnek. A legtöbb kultúrkörben fontos szerepet játszik a táplálkozás, így van ez a kínaiaknál is. Az élelemnek gyógyító erőt tulajdonítanak. Étrendjüket a tradíciókat követve, holisztikus szempontok alapján állítják össze.

A kínai gyógyászat nagy hangsúlyt fektet a prevencióra (megelőzés), amely magába foglalja az egészséges táplálkozást, a megfelelő mennyiségű folyadékpótlást, a rendszeres, ám kímélő testmozgást, a megfelelő stresszkezelést, valamint a káros szokásoktól mentes életmódot.

A következőkben az évezredek tapasztalatain alapuló Hagyományos Kínai Orvoslás (Traditional Chinese Medicine – TCM) néhány egyszerű tanácsát olvashatják, melyeket a gyógyító kínai konyha tárházából merítettünk a sikeres fogyókúra érdekében.

1. Fogyasszunk magas víztartalmú ételeket, igyunk minél több folyadékot, ezzel segíthetjük a salakanyagok könnyebb kiürülését és csökkenthetjük az éhségérzetet. Fontos a rendszeres teafogyasztás. Például reggel, ébredést követően, valamint az étkezések között is. A langyos folyadék kedvező hatással van ugyanis a gyomorra.

2. Főzzünk gyakran zöldséglevest minél többféle zöldségből, az ételek elkészítéséhez kevés sót használjunk.

3. Együnk magas rosttartalmú növényi ételeket, melyek viszonylag hamar biztosítják a jóllakottság érzését, nem hordoznak fölösleges kalóriákat – mivel az emésztés során nem hasznosulnak – sőt kiürülésük extra energiát igényel a szervezet részéről.

4. Csökkentsük a zsíros ételek fogyasztását, részesítsük előnyben a telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat .

5. Minden tápanyagból fogyasszunk megfelelő arányban (szénhidrát, fehérje, zsír, vitaminok, ásványi anyagok). Japán kutatók szerint naponta 9-féle ételt kell fogyasztanunk, így tartható fenn sejtjeink aktivitása. Fontos, hogy a fogyókúra alatt is rendszeresen fogyasszon zöldségeket, gyümölcsöket, gabonaféléket, húsételeket, szóját, tojást, sajtot, növényi olajakat. A mennyiség meghatározásánál azonban, körültekintően járjon el! Az egyhangú étrend – hiába csekély mennyiségű – nem indítja meg a zsírbontási folyamatokat, hiszen a zsíranyagcseréhez szükséges nyomelemek nem kerülnek a szervezetünkbe.

6. A TCM szerint a súlyfelesleg és az egészségtelen táplálkozás negatív hatásait keserű ételek például keserű dinnye, balzsamkörte és további gyógynövények – fogyasztásával lehet ellensúlyozni, illetve megelőzni.

7. A kínaiak nem esznek nagy adagokat, inkább naponta ötször, hatszor étkeznek, persze keveset és táplálót. A nassolni valók többnyire aszalt gyümölcsök, például datolya, füge, jujuba vagy galagonya gyümölcs.

Plusz még egy jó tanács:

Kínai mondás szerint: „A jó evésnél még jobb a jó alvás”. A TCM felfogása szerint szervezetünk az alvás során harmonizálja a vér és a „qi” egyensúlyát, energiát gyűjt, eltávolítja a méreganyagokat, regenerálja a szervek működését, ami a szépség és a fiatalosság megőrzése miatt is fontos.

Fogjuk fel a fogyókúrát hosszú távú életmód-változtatásnak, amelyhez türelem és kitartás szükséges, hiszen így érhetünk el maradandó súlycsökkenést és őrizhetjük meg egészségünket!

Jó egészséget kívánok!

Dr. Chen Zhen
az orvostudományok kandidátusa

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk