Anti-aging táplálkozás dióhéjban

Az öregedés „elkerülhetetlennek” tekintett következményeit szívesen fogjuk kizárólag a genetikára, pedig kialakulásuk, annak mértéke és ideje főként az életstíluson, az életmódon, vagyis nagyrészt rajtunk múlik. A „korkontroll életmód-tortának” csak egy-egy szeletét képezi például a rendszeres testmozgás vagy a tudatos táplálkozás. Íme néhány megfontolandó gondolat ez utóbbi kapcsán.

Az életkor előrehaladtával a szervezet táplálékhasznosítása csökken, így kisebb mértékben szívódnak fel az ételekben rejlő létfontosságú anyagok. Azt is tudjuk, hogy például a D-vitamint a szervezet a napfény hatására saját maga állítja elő. 70 éves korra a test ezen képessége 40%-ra csökken, így szükség van a fokozott utánpótlásra.

A B-vitamin-szükséglet az életkor előrehaladásával szintén növekszik. A vérben a homociszteinszint megfelelő alacsonyan tartásához három B-vitamin típus: folsav, B12 - és B6 -vitamin szükséges. A homocisztein emelkedése növeli a memóriaromlásra és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulására való hajlamot.

A rostdús ételek kulcsszerepet játszanak a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a szív- és daganatos betegségek megelőzésében, az ideális testsúly megtartásában. Ezen felül a friss gyümölcsök, zöldségek legtöbbje kiváló komplex vitamin- és ásványianyag-forrás: van bennük kalcium, vas, magnézium, C-vitamin, béta-karotin, folsav és kálium.

Az amerikai Rákkutató Intézet állásfoglalása szerint javasolt naponta minimum 5 adag gyümölcsöt, zöldséget fogyasztani: reggelire, ebédre és vacsorára is 2-2 adag zöldség kerüljön az asztalra (pl. egy paprika és egy paradicsom reggelire; brokkolileves és uborkasaláta ebédre, friss vegyes saláta vacsorára), emellett délelőtt és délután is fogyasszunk el 2-2 db gyümölcsöt. Vizsgálataik bizonyították, hogy minél többet eszünk ezekből, annál tovább maradunk egészségesek.

A hosszú élet titkának egyik legfontosabb alkotórészét antioxidánsoknak nevezzük. Ide tartozik többek között a C- és az E-vitamin, valamint a béta-karotin. Az antioxidánsokban gazdag étkezés még csírájában elfojtja a rosszindulatú daganatok és egyéb betegségek kifejlődését. Stimulálja az immunrendszert, védelmezi az idegrendszert, ezáltal akadályozza a memóriacsökkenést. A Harvard Egyetem kutatási eredményei igazolták, hogy a 2 éven át alkalmazott napi 100 N.E. E-vitamin-pótlás 40%-kal csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Az amerikai Rákkutató Intézet folyóiratában korábban megjelent közlemény szerint bizonyítottá vált, hogy a C- és E-vitamin-kiegészítés csökkentette a prosztatadaganat rizikóját.

A jó egészség tovább szolgál, ha csökkentjük a felesleges kalória-bevitelt. Emlősállatokon végzett vizsgálatok szerint az energia-bevitel korlátozása jelentős mértékben növeli az élettartamot. A fiatalosság, frissesség megőrzéséhez tehát friss, élő ételekre van szükségünk, emellett érdemes rendszeresen táplálék-kiegészítőket és antioxidáns hatású vitaminokat fogyasztanunk.

Dr. Boros Szilvia PhD.
főiskolai docens, sportszakorvos
almawellness.hu
Bejelentkezés: 06-30/859-5103

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk