Életminőség-javítás meditációval

A rendszeres meditáció mérhető változásokat idézhet elő az agy emlékekkel, önképpel, empátiával és stresszel kapcsolatos területein, miközben a gyakorlók közérzete és életminősége is jelentősen javul. Ez derült ki a meditáció agyi hatásait vizsgáló korábbi átfogó kutatásból.

A legtöbb ember a meditáció szó hallatán elcsendesedésre, fizikai relaxációra gondol. A rendszeresen meditálók azonban a befelé fordulás kognitív és pszichés előnyeiről számolnak be. Ráadásul egy reggeli meditáció pozitív hatása általában egész nap kitart!

Az amerikai Massachusettsi Általános Kórház pszichiáterei elsőként igazolták, hogy a meditáció hatására az agy szürkeállományában mérhető változások mehetnek végbe. Így a kutatásukban résztvevő emberek nemcsak a relaxálás miatt érezhették kellemesen magukat a nyolchetes kísérlet során. Tanulmányukat a Psychiatry Research: Neuroimaging című pszichiátriai szaklapban tették közzé.

Több agyterületet is megváltoztatott a meditáció

A vizsgálatban résztvevők agyi struktúráiról két héttel a meditáció kezdete előtt, valamint a nyolchetes, stresszoldó és tudatosságot erősítő meditációs tréninget követően is MRI-felvételeket készítettek.

A résztvevők hetente közösen is meditáltak, az önálló otthoni meditációhoz pedig különféle hanganyagokat kaptak. Kontrollként a kutatók ugyanabban az időszakban MRI-felvételeket készítettek nem meditáló emberek egy csoportjának agyáról is.

A meditáló csoport, amely nyolc hét után markáns változásokról számolt be életében, naponta átlagosan 27 percet gyakorolt. A változásokat alátámasztották az MRI-felvételek is.

  • A tanulás, emlékezés, részvét és önészlelés szempontjából kulcsfontosságú hippocampus területén a szürkeállomány sűrűségének növekedését mutatták ki.
  • A résztvevők egybehangzóan a stressz csökkenéséről számoltak be életükben. Ez együtt járt a stresszel, dühvel kapcsolatba hozható agyi terület, az amygdala szürkeállomány-sűrűségének csökkenésével.
  • A tudatossággal, öntudattal kapcsolatos agyi struktúra, az insula területén a kutatók nem tapasztaltak a nyolc hét alatt mérhető változást, de úgy vélik, hosszú távon ez a terület is átalakulhat.

A kontrollcsoport tagjaiban a kutatás ideje alatt semmilyen hasonló változást nem figyeltek meg. A tanulmány kiemeli az agy rendkívüli plaszticitását, és hangsúlyozza, hogy meditációval nemcsak közérzetünket, életminőségünket, hanem agyi struktúráinkat is befolyásolhatjuk, ami meghatározó lehet az idősödés folyamán a mentális képességek megőrzése érdekében. (origo.hu)

Vízkristály fotó

A jó közérzet, frissesség, agyunk és egész szervezetünk optimális működéséhez emellett tiszta táplálék és bőséges folyadékfogyasztás is szükséges. A japán Masaru Emoto professzor kutatásaiból ismert, hogy nemcsak a meditáció, de a pozitív gondolatok, szavak és minden egyéb információ hozzájárulhat a víz élő, rendezett kristályszerkezetének kialakításához. Tekintve, hogy testünk mintegy 75%-át víz alkotja, annak stabil, rendezett szerkezete ugyancsak hozzájárul az egészség, a testi-lelki harmónia megteremtéséhez, fenntartásához.

 
Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk