Ülőmunka? Tippek derékfájás ellen

Fáj a háta, nyaka, karja, esetleg derékfájás miatt szenved? Az ülőmunka okozta panaszok legjobb ellenszere a megfelelően kialakított munkahely és a gyógytorna.

Az ülő életmód közismerten elsődleges rizikófaktora az elhízásnak, a metabolikus szindrómának, de növeli a szív- és érrendszeri betegségek, sőt a daganatos betegségek kockázatát is. Elsőként a derékfájás, a mozgásszervi problémák jelzik, hogy túl sokat ülünk, főként, ha a kényelmetlen irodai bútorok miatt kényszertartást veszünk fel.

Íme, néhány hasznos tipp derékfájás ellen!

  • Ülőmunkát ergonomikusan kialakított széken végezzük, s a számítógép monitorja szemmagasságban legyen, pont velünk szemben!
  • Húzzuk ki magunkat, majd billentsük medencénket néhányszor egészen hátra, majd előre, végül állítsuk meg a mozgást éppen középen: ez lesz a medence ideális állása.
  • Törzsünk és combunk, valamint combunk és lábszárunk 90 fokos szöget zárjon be egymással, miközben talpunk kényelmesen a talajon nyugszik.
  • Hagyományos szék helyett használjunk lehetőleg térdeplő széket vagy ülőlabdát! Az ülőlabdán észrevétlenül, de folyamatosan egyensúlyoznunk kell, így a törzsstabilizáló izmaink folyamatosan aktiválva vannak.
  • A derékfájás megelőzését segíti a gyógyászati segédeszköz boltokban kapható dinamikus ülőpárna, ékpárna vagy a hengerpárna is.
  • Óránként legalább 5 percre álljunk fel és mozogjunk! Telefonálni például sétálás közben is lehet.
  • Időnként gyengéden masszírozzuk át a fájdalmas részt – derekat, vállat, nyakat, karokat –, hogy enyhüljön a fájdalom. Próbáljunk egy teniszlabdát a fal és a hátunk közé szorítani, majd különböző irányokba mozogva, végezzünk hátmasszázst!
  • Tanuljunk a gyógytornásztól! Panaszaink enyhítését, megszüntetését célzó, személyre szabott, speciális gyakorlatokat tanulhatunk, melyek segítik a fájdalom, s a miatta kialakult kényszertartás megszüntetését, a későbbi esetleges betegségek megelőzését.

Szász Anna
gyógytornász
oxygenmedical.hu

Túl sokat ülnek a magyarok!

Ez derül ki az NRC 2016. novemberi felméréséből. Minden ötödik 30 év alatti fiatal napi 8-10 órát ül, a diplomás férfiak ötöde pedig még ennél is többet, napi 10-12 órát tölt egyhelyben. A nők aktívabbak, ők „csak” napi átlag 4-6 órát ülnek az irodában vagy otthon. A budapestiekkel szemben, a vidéken élők többet mozognak, s ugyanez igaz az alapfokú végzettségűekre is

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk