Nehezebben megy az edzés?

40-50 éves kor felett sem kell lemondanunk a remek fizikai kondícióról, a könnyedebb tréningekről, ám ebben az életkorban már előtérbe kell, hogy kerüljön a sportártalmak, sérülések megelőzése, a biztonság!

A sport számos pozitív hatása ismert, erősíti az immunrendszert, növeli a szív- és keringési rendszer teljesítőképességét, gazdaságosabbá teszi a test működését. Ezen kívül nagyon fontos, hogy az idő előre haladtával segít fenntartani az életminőségünket, lassítja a szervezet természetes leépülését. Éppen ezért az élethosszig tartó aktív élet nemcsak a fitt külsőn látszik meg, de az egészségünkre is rendkívül pozitívan hat.

Idősödve azonban gyakrabban kell szembenézni az ún. sportártalmakkal – például a porckopással, az ízületi- és izomproblémákkal –, aminek két fő oka van.

Egyrészt ezek az ártalmak a hosszú távon folytonosan ismétlődő terhelések összeadódásának az eredményei. Nyilvánvaló, hogy akik évek, évtizedek óta sportolnak, azoknál gyakrabban fordulnak elő.

Másrészt tisztában kell lenni azzal is, hogy 35 éves kor felett a szervezet olyan élettani változásokon megy keresztül, melyek hatására csökken a teljesítőképesség, az izomtömeg, a csontsűrűség, és gyengül az erek rugalmassága is. Mindez magával hozza azt is, hogy a regenerációs képesség is folyamatosan lassul.

Tanácsok idősebb sportolóknak

Védjük az ízületeket!
A mozgás ugyan segít az ízületek mozgékonyságának megtartásában, de a helytelenül végzett sportgyakorlatok, illetve a túlterhelés rontja az ízületek állapotát. Az idősödő sportolóknak fokozottan figyelmet kell fordítaniuk az erőnlétüknek és életkoruknak megfelelő edzéstervezésre, amihez szakember segítségét is kérhetjük, hiszen a szakszerűen összeállított program még javíthatja is az ízületi egészségét.

Ügyeljünk a táplálkozásra!
A szervezet változásai miatt kiemelt hangsúlyt kell, hogy kapjon a tápanyagpótlás és a folyadékbevitel. Az étrend összeállításánál figyelni kell a bevitt táplálék összetevőinek arányaira (fehérje, szénhidrát, zsír), illetve a megfelelő ásványi anyag- és vitaminpótlásra. A kívánt tápanyagpótlás kapcsán előtérbe kerül az étrend-kiegészítők használata is, kérjük ebben dietetikus tanácsát.

Támogassuk minél több oldalról a rehabilitációt!
A rehabilitáció egy többlépcsős folyamat, amelyben nemcsak egy sérült testrészt, hanem a fizikumot és adott esetben a pszichét, mint komplex egységet kell gyógyítani. A folyamat sportorvos vezetésével és sportszakemberek (gyógytornász, dietetikus) közreműködésével zajlik, akik passzív (masszázs, gyógyszeres kezelés, fizioterápia) és aktív (gyógytorna, rehabilitációs edzés) módszereket állítanak a gyógyulás szolgálatába.

Akik ifjúkoruk óta sportolnak, vagy éppen érett fejjel vágnak bele a mozgásba, tudniuk kell, hogyan érhetik el 40-50 év fölött is a képességeikhez mérten legjobb teljesítményt, ami még biztonságos. A személyre szabott edzéstervhez szükség lehet egy terhelés-élettani felmérésre, amelynek segítségével pontos adatokat kaphatunk a szervezet teljesítőképességéről, terhelhetőségéről.

A speciális légzésfunkciós vizsgálat teljesíthető futópadon, kerékpár- vagy evezős ergométeren. A légzésteljesítmény, a kilélegzett levegő mennyisége és összetétele alapján képet kaphatunk a test igénybevételéről és erőtartalékáról az adott terhelés során. A mérési adatok alapján összeállítható egy olyan edzésterv, amely mindenkiből a lehető legjobbat hozza ki, az egészség megóvása mellett.

Fülöp Tibor
Sportorvosi Központ sportszakmai igazgatója
sportorvosikozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk