Szeptemberi iskolakezdés? Tanuljunk stresszkezelést!

A szeptember a legstresszesebb hónapok közé tartozik. A nyári szabadság után visszarázódunk a megszokott kerékvágásba, visszatérünk a feszítettebb munkatempóhoz, a gyerekek pedig az iskolapadba. Sokan nemcsak az iskolatáskát, hanem a félelmeiket is cipelik a szeptemberi becsengetéskor – a tanévkezdés kicsik és nagyok, gyerekek és felnőttek számára egyaránt kihívás.

Napjainkban a stresszhatást kiváltó tényezők, az ún. stresszorok a munkahelyi, társadalmi és családi környezetünkben is jelen vannak egész éven át. Egészségünk egyik alappillére a stressz megfelelő kezelése, hiszen a huzamosabb ideig tartó stresszes állapot hatására a test és a lélek rövid időn belül kifárad, ami megbetegedésekhez és funkciózavarokhoz is vezethet. Ma már bizonyított tény, hogy a hosszan tartó feszült idegállapot szív- és érrendszeri problémákat is okozhat.

Sokan a helytelen utat választják a stresszkezelést illetően, gyakori ugyanis a stresszorok terelése, hárítása, tagadása. A hárító mechanizmusok számos alkalommal devianciákhoz vezetnek, amelyek közül a legjellemzőbbek az alkoholizmus, az önbántalmazás (szuiciditás), a bűnözés és a kábítószerezés. A XXI. századi életvitel ezeken felül új hárító mechanizmusokat is definiál. Az internet világába való menekülés gyakran a valós életben jelentkező bizonytalanságra enged következtetni.

A stresszel szembeni védekezés alapja a helyes életvitel. Egy kis odafigyeléssel Ön is be tudja építeni stresszűző tippjeinket a hétköznapjaiba.

  • Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás – Az egészséges alvás energiával tölt fel, amelyet a mindennapi rutin elvégzése közben hasznosíthatunk.
  • Megfelelő mennyiségű ásványianyag- és vitaminbevitel – Még napi háromszori bőséges étkezés esetén is előfordulhat ásványianyag- és vitaminhiány. Táplálkozásunkat illetően ügyeljünk a változatosságra.
  • Rendszeres testmozgás – Rengeteg, akár az interneten is fellelhető kutatás és szakmai cikk igazolja, hogy a sport csökkenti a stresszt, élénkíti a testet és a lelket.
  • Mindennap szakítsunk időt saját magunkra, és a pihenőnapok valóban pihenéssel teljenek!
  • Keressük azokat a tevékenységeket, amelyek ún. endorfinokat – boldogsághormonokat – termelnek szervezetünkben. Lelkiállapotunkra pozitívan hat az illat- és ízterápia, vagyis a kellemes illatok és ízek élvezete, valamint a zeneterápia is.

A fenti tanácsokon túl gyógynövényekkel is sokat tehetünk lelki egyensúlyunk fenntartása érdekében. Lássuk, mely gyógynövények közül válogathatunk!

A citromfű (Melissa officinalis) a „nyugalom gyógynövénye”, kellemes, citromra emlékeztető illatú, fehér virágú, évelő növény. Segít fenntartani a pozitív hangulatot és a jó kognitív funkciókat. Támogatja a relaxációt, segíti az elalvást, hozzájárul a nyugodt pihenéshez, az egészséges alváshoz. Emellett a komló (Humulus lupulus) is hozzájárul az egészséges alváshoz, a normál idegállapot és lelki egyensúly fenntartásához. Már a XIX. századi herbalisták is ismerték és ajánlották álmatlanság, idegesség, fejfájás, szorongás kúrálására a macskagyökeret (Valeriana officinalis). Korunk tudósai is kimutatták, hogy nyugtató hatású vegyületcsoportot tartalmaz, különösen a gyökere gazdag valepotriátokban. E növény is hozzájárulhat a feszített életstílus okozta stressz legyőzéséhez, a nyugodt és pihentető alváshoz.

A stressz általában csak bizonyos idő elteltével vált ki fizikai tüneteket, ez az idő pedig a stressztűrő képességünk függvénye. Persze sok múlik azon is, hogy mennyire ismerjük önmagunkat, testünk-lelkünk jelzéseit. Apróbb jelekből következtethetünk arra, hogy itt az ideje átállni egy átgondoltabb – a fent leírtakkal összhangban lévő – életvitelre.

Közép-Európai TCM Egyesület

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk