Gondolatok csontritkulásról és meszesedésről

Ahogy öregszünk, fokozatosan veszítjük el a kalcium-egyensúly fenntartásának képességét, végül a csontritkulással párhuzamosan, a szervezetszintű elmeszesedés halálos hatásaitól szenvedünk. E folyamat – jelen ismereteink szerint – lassítható, megfordítható, s az egyensúly a legtöbb esetben helyreállítható.

Az öregedési folyamat jellemzője, hogy a lágyszövetek – szívbillentyűk, mirigyek, vérerek – testszerte elmeszesednek. Téves hiedelem, hogy ez a túlzott kalciumfogyasztás eredménye. Épp ellenkezőleg áll a dolog! A kalciumhiányra a szervezet a csontok lebontásával válaszol, s a vérkeringésbe kerülő kalcium testszerte lerakódik.

Idős embereket vizsgálva a meszesedés – a csontokat kivéve – mindenütt megtalálható, sok betegség kapcsolható össze a meszesedéssel: a vesekövek, az ízületi gyulladás, a szürke hályog, a szívbillentyű elégtelensége, a csonttörés, a ráncos bőr, a csontkinövések, a szenilitás és természetesen az erek elmeszesedése.

Az érfalakon az idők során létrejött sérüléseken kollagén bevonat képződik, mely magához vonzza és felhalmozza a kalciumot, így egy csont keménységű anyag keletkezik, melytől az erek merevvé válnak. Számos vizsgálat szerint, a K2-vitamin elégtelen szintje felgyorsítja az erek meszesedését, de pótlása visszafordíthatja a folyamatot. A K-vitamin nélkülözhetetlen a testben a kalciumegyensúly megőrzésében. Hiánya a szív- és érrendszer rossz működéséhez és törékeny csontokhoz vezet.

A csontozat élő szövet, amely folyamatosan megújul.

A K2-vitaminnak kulcsszerepe van a csontok lebontását végző osteoclastok túlzott aktivitásának fékezésében, a csontleépülés megakadályozásában. A K-vitamin emellett fokozza az új csont képződését, lehetővé téve, hogy az osteocalcin a csontokba építse a kalciumot.

A természetben a K-vitamin két alakban fordul elő. A K1 a zöld levelű növényekben, a K2 a belsőségekben, a tojássárgájában, tejtermékekben és különösen a fermentált termékekben (pl. sajt és aludttej). A K1 a növényekből relatíve gyengén szívódik, míg a K2-vitamin felszívódása jóval hatékonyabb, így ennek napi bevitele ajánlott az érintett korosztály számára.

Forrás: William Faloon, Life Extension Magazin, January 2009, 63–75 old.
ford. Szendi Gábor, a teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk