Titokzatos védőanyagok a konyhában

Hallott-e már róla, hogy az élelmiszerek telis-tele vannak gyógyító hatású anyagokkal? Ráadásul ezek az alkotók kombináltan az élő, friss élelmiszerben sokkal hatékonyabbak, mint feldolgozva. Érdemes ezért minél több természetes állapotában meghagyott élelmiszert fogyasztani. Az alábbi cikk áttekinti, melyek is ezek a „bioaktív” anyagok.

Szívesen fogyaszt füstölt vagy sózott szalonnát? Sózáskor és füstöléskor nitrátok keletkeznek, melyek az emberi szervezetben rákkeltő nitrózaminokká alakulnak? Ennek ellenére a füstölt és sózott ételek előidézte veszélyt csökkenthetjük, sőt talán teljesen meg is szüntethetjük. Egyetlen trükkje van: feltétlenül enni kell hozzájuk paradicsomot, paprikát vagy az étkezések között gyümölcsöket. A paprikában fenolsav, a paradicsomban és a például a dinnyében pedig likopén, F-kumarin és klorogén található. Ezek olyan vegyületek – részben növényi színezőanyagok –, melyek csökkentik a nitrózaminok képződését.

Napi táplálkozásunkban – és a természetes termékekben – a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek és enzimek mellett vannak még olyan titokzatos anyagok, melyek védik egészségünket és természetes gyógyszerként hatnak. A táplálkozástudomány egyre több bioaktív anyagot fedez fel. Túlnyomórészt színező- és illatanyagokról van szó – egy részüket bioflavonoidoknak is nevezik –, de növényi hormonanyagok is tartoznak ide.

Íme, néhány példa, hogy lehetőséget kapjon napi táplálkozása útján egészsége megőrzésére.

Miben mit találhat?

  • A banánban triptofán nevezetű anyag van, mely segít legyőzni a stresszt, izgalmak, különleges helyzetek esetén is nyugalmat biztosít.
  • A nyers zöldsalátákban klorofill (zöld színezőanyag) található, mely tisztítja és regenerálja sejtjeit, csökkenti a magas vérnyomást, és segíti a májat a méregtelenítésben.
  • A tejben és a zabban növényi hormon (endorfin) van, mely fájdalomcsökkentő hatású.
  • Valamennyi teljes kiőrlésű gabonafélében megtalálható a szaponin, mely erősíti az immunrendszert.
  • A fokhagymában levő enzim lebontja a szervezetben a mérgeket és semlegesíti őket. Ezenkívül rendelkezik bizonyos rákvédő hatással is.
  • A szőlőben és a retekben ferulasav található, mely védi az epét, elősegíti az epe ürülését. Valószínűleg ez a magyarázata, hogy például Bajorországban és Dél-Tirolban, ahol sok retket és szőlőt fogyasztanak, csak nagyon ritkán fordul elő epebetegség.
  • Az ún. karotinoidok, melyek nemcsak a sárgarépában, hanem például a spenótban is megtalálhatók, védik a szívet a környezeti mérgektől, és őrzik szemünk egészségét.
  • A citrusfélék olajában – narancs, mandarin, grépfrút – metilált flavonoidok találhatók. Ezek legyőzik a baktériumokat és vírusokat, különösen azokat, melyek megfázás esetén lépnek fel. Jelentős szerepük van a sejtvédelemben is, vagyis csökkentik a daganatos elfajulást.
  • A káposztafélékben, a salátában és a spenótban lévő lutein méregteleníti a gyomrot és a beleket.
  • Táplálékunkban vannak olyan anyagok, melyek csökkenteni tudják a magas megnövekedett koleszterinszintet. Ezek a fitoszterinek, melyeket a napraforgómagban, a szezámmagban, a fokhagymában, valamint az olívaolajban és a friss petrezselyemben találhatunk meg.
  • Ételeink egyes összetevői erősítik sejtjeinket, és segítenek abban, hogy a rákos megbetegedések esélye minimálisra csökkenjen. A vörös szőlőben és a szójababban is találhatók ilyen rákellenes anyagok. A brokkoliban lévő szulfarofaim véd a környezeti gázoktól, valamint a gyomor- és bélráktól, a zöld tea hatóanyaga pedig erősíti a szívet, a vérkeringést, csökkenti a daganatos megbetegedés veszélyét.
  • A grépfrútról érdemes külön is kiemelni, hogy a magjából sajtolt olaj az egyik legerélyesebb természetes antibiotikum. Hatását a benne nagy mennyiségben előforduló bioflavonoidoknak, glikozidoknak és C-vitaminnak köszönheti.

Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók, immunerősítés, allergiák és intoleranciák, Lyme-kór, emésztési zavarok… kezelése
Tel.: 06/20-588-28-10, www.balaicza.hu, dr.balaicza@gmail.com

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk