Erősítse immunrendszerét életmódjával!

Aki szeretné tartósan és a lehető legtermészetesebb módon ellenállóbbá tenni szervezetét, annak a multivitaminok és étrend-kiegészítők mellett a legjobb módszer a személyre szabott életmód kialakítása, mely nem nélkülözheti a rendszeres testedzést és a kellő mennyiségű, minőségű folyadékfogyasztást sem.

A szervezet védekezőrendszerének fő feladata a káros hatások kiszűrése és „ártalmatlanná tétele”. A kiegyensúlyozottan működő immunrendszer segítségével tehát a szervezet képes felismerni a kívülről behatoló fertőző kórokozókat és saját beteg sejtjeit is.

Az immunrendszer számos, különböző funkciójú sejtje részt vesz a gyulladásos és védekező funkciók irányításában is. E bonyolult rendszer hatékony működését jelentősen támogatja a rendszeres testmozgás, valamint a kiegyensúlyozott táplálkozás és folyadékfogyasztás, melyeket egy felmérés elvégzése után, akár tökéletesen személyre is szabhatunk.

Több vizsgálat bizonyította, hogy a testmozgás még a tumorok kialakulásának valószínűségét is csökkenti. Egy 65 ezer, rendszeresen sportoló amerikai nő bevonásával végzett vizsgálatban megállapították, hogy jóval ritkábban fordult elő a változókor után mellrák, mint az edzést nem végzőknél. Az is bebizonyosodott, hogy a sport a vastagbélrák valószínűségét is csökkenti. Az inaktív embereknek kétszer akkora esélyük van szívbetegségekre, mint az aktívan sportolóknak. A testmozgás emellett megelőzheti a stroke-ot, csökkenti a magas vérnyomást és koleszterinszintet, sőt a cukorbetegség kialakulására is 30%-kal kisebb esélyük van a rendszeresen közepes vagy nagy intenzitású mozgást végzőknek, mint az inaktívoknak.

 

Kérdés: mit jelent a rendszeresség és az intenzitás? Általánosságban közepes intenzitású mozgás az, amitől kimelegszünk, szaporán vesszük a levegőt, és az anyagcsere 3-6-szorosára nő. Ez egy kevésbé fitt embernél egy tempós sétát jelent. Az ajánlásokban legalább ez az intenzitási fok szerepel. Magas intenzitásnak nevezzük, ha izzadunk, és már majdnem kifogyunk a levegőből, az anyagcsere ilyenkor legalább 6-szorosára gyorsul. Már heti 150 perc mérsékelt intenzitással végzett és/vagy legalább 3-4x20 perc lendületes mozgás bizonyítottan csökkenti a cukorbetegség kifejlődését, és jó hatással van az immunrendszer állapotára. Ugyanakkor a kardioedzések mellé érdemes súlyzós edzéseket is beiktatni, hiszen a testtartás, a gerinc és ízületek támogatása ugyanolyan fontos, mint a szív segítése.

Ha a korábbi lustálkodás után úgy döntünk, mostantól életünk részévé tesszük a rendszeres sportot, jól tesszük, ha az úszást választjuk. Így nemcsak a test minden izmát mozgatjuk meg rendszeresen, de erősíthetjük immunrendszerünket és növelhetjük állóképességünket is. Ráadásul a víz ellenállása miatt, akár 600 kalóriát is elégethetünk óránként. Legalább 20 perces megállás nélküli úszásra van szükség ahhoz, hogy elérjük az optimális hatást. Az edzést mindig előzze meg minimum 5 perc bemelegítés, s a végén ugyanennyi levezető mozgás, lazítás, nyújtás is legyen! Az ismétlődő mozdulatok növelik az izmok rugalmasságát, pozitívan hatnak a gerinc menti izmokra, nyújtják az izomzatot, és hozzájárulnak a pszichés egyensúly kialakulásához és fenntartásához is.

A szervezet kiegyensúlyozott működésének elengedhetetlen feltétele a bőséges, jó minőségű folyadék, pontosabban víz fogyasztása, mely javítja, felgyorsítja a bélműködést, segítve ezzel az immunrendszer munkáját.

Egy német kísérlet bizonyította, hogy a több vizet fogyasztó gyermekek körében kisebb arányban volt jelen az elhízás és annak minden következménye. Felnőtteknél is beválik, ha cukros üdítők helyett vizet isznak, hiszen így nemcsak a szervezetüket mossák át, de segítik az idegrendszer és az immunrendszer sejtjeinek működését is.

Hart Nikolett
humánkineziológus
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk