Ha nem múlik a fáradtság

Amikor elég hosszan alszik, mégis fáradtan ébred, és napközben sem érzi túl energikusnak magát, érdemes végiggondolni az okokat és a lehetséges megoldásokat!

1. Nem mindegy, hogy egy nehéz nap után mikor kerül ágyba, az éjfél előtt alvással töltött órák igen értékesek. Egy jól összeállított napirend segíti az időbeni elalvást és a kipihent ébredést.

2. A horkolás nemcsak a horkolót, de alvótársát is zavarja a pihenésben.

Az éjszakai légzéskimaradás az egészséget is veszélyezteti, az ún. mikroébredések állandó kimerültséget, koncentrációzavart eredményeznek A hosszabb légzéskimaradás – ún. alvási apnoe – okozta oxigénhiány számtalan betegség (például koszorúér-betegség, agyi érbetegségek, stroke) kialakulásához is vezethet. A probléma – alvásvizsgálatot követően – alternatív eszközökkel, vagy a dohányzás és a túlsúly megszüntetésével kezelhető.

3. Rossz táplálkozási szokások – Sokan a napi rohanás közben elmulasztott étkezéseket este pótolják kiadós vacsorával, majd teli hassal forgolódnak, rosszul alszanak. A napi többszöri kis étkezéssel elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza. A nappali fáradtságérzetet gyakran az éhség miatt jelentkező vércukorszint esés váltja ki. A fáradtságot emellett vitamin- és ásványianyag-hiány is okozhatja, figyeljünk ezért a megfelelő utánpótlásra!

4. Egyéb betegségek A kimerültség gyakran egy lappangó, fel nem ismert betegség első jele lehet. A  vérszegénység, a depresszió vagy a pajzsmirigy alulműködés is okozhat nagyfokú teljesítményromlást, de a terhelhetőség csökkenése szívbetegségre is utalhat. Ilyen esetekben az alapbetegség kezelése hozhat megoldást.

5. Stressz és koffein A fokozott stressz önmagában is alvásproblémához vezethet, mindez súlyosbodhat, ha a nappali fáradtságot növekvő koffeinbevitellel igyekszünk kompenzálni.

A túlzott koffeinfogyasztástól emelkedik a pulzusszám, a vérnyomás, tovább fokozódik az idegesség, a nyugtalanság.

Stresszcsökkentésre jobb megoldást kínál a rendszeres testmozgás és számos kiegészítő készítmény, de szükség lehet pszichológiai segítségre is.

Dr. Vida Zsuzsanna
neurológus, szomnológus orvosfő
joalvaskozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk