Vészelje át
a tél végét
influenza nélkül!

Környezetünkben láthatjuk, hogy idén sem maradt el tél végén az influenzajárvány, mely sok embert dönt le a lábáról. Amennyiben nem akar lázasan és fájó torokkal ágyba kényszerülni, fogadja meg tanácsainkat!

 

Az immunerősítés első és talán legfontosabb lépése a megfelelő táplálkozás . Télen az emberek többször fogyasztanak nehezebb ételeket, viszont ha el akarja kerülni a megfázást és az influenzát, fontos, hogy minél több vitaminokban és ásványi anyagokbanbővelkedő ételt válasszon. Kerüljön a tányérjára például A-vitaminban dúskáló répa, kórokózó-gyilkos gomba, antibiotikus hatású, szeléntartalmúfokhagyma, valamint antibakteriális méz!

Megfelelő élelmi anyagok választásával a kedélye is javulhat, mely egyértelműen erősíti az immunrendszert. Télidőben a B1 és B6 vitamint gazdagon tartalmazó füge, banán és a folsavban bővelkedő lencse, rizs, babfélék fogyasztása is igen jótékony hatású. A cukros ételek és a sok finomított szénhidrát bevitelét viszont feltétlen érdemes elkerülni. Helyette inkább az almát, körtét, datolyát és a citrusféléket részesítse előnyben. Ne feledkezzen el a C-vitaminban gazdag savanyú káposztáról és csipkebogyó teáról, csakúgy, mint a csicsókáról sem, mely igen értékes prebiotikum, így az emésztő- és az immunrendszer működésére is kiválóan hat.

Sokan a téli hidegben maguk mögött hagyják a sportos napokat, pedig az Appalachian State University tanulmánya szerint azok, akik a hidegben is mozognak, 43%-kal kevesebb napot töltenek otthon megfázva, betegen, mint azok, akik hibernálják magukat télen a TV előtt. Ennek oka, hogy edzés alatt és utána még 3 órán át a szervezet fokozza az ún. neutrofil típusú fehérvérsejtek termelődését, mely felveszi a harcot a kórokozók ellen. Azonban fontos, hogy ne hajtsa túl magát – bár a sportolás számos jótékony hatással bír, ha nem tud megálljt parancsolni magának, akkor az ártalmas is lehet. Így ha megteheti, maximalizálja a mozgását 90 percben!

Meglehet, hogy időnként összecsapnak a feje fölött a hullámok, de bármennyire is nehéz, próbáljon meg kevesebbet idegeskedni, mivel bizonyára tudja: a stressz jelentős hatással van az immunrendszer működésére. Ha a munkahelyén gondok adódnak, kérje meg az egyik kollégáját, hogy csatlakozzon önhöz egy kis sétára, vagy az ebédhez, ilyenkor ugyanis felszabadulnak a boldogságért felelős hormonok. A jóga és a meditáció szintén hozzájárul ahhoz, hogy békésebben teljenek a napjai. A harmónia, a belső béke érzését a klasszikus zenék: barokk, romantikus művek hallgatásával is elősegítheti (zeneterápia).

Télen a fényhiány miatt sokak D-vitamin szintje lecsökken, aminek következtében nem csak kedvetlenné, hanem beteggé is válhatunk. Ilyenkor az immunsejtek kevesebb antibakteriális fehérjét termelnek, így kevésbé lesznek hatékonyak a kórokozók ellen. Amennyiben odafigyel a változatos étkezésre, több halat, fermentált tejterméket, tojást, vajat, csiperkegombát, zabpelyhet, csírákat és májat fogyaszt, amit kiegészít valamilyen D-vitamin készítménnyel, 42%-kal kevesebb eséllyel fogja valamilyen téli betegség ledönteni a lábáról.

Mivel alig lát az ember a téli hónapokban napfényt, így nehéz nem álmosnak lenni, sokan mégsem szánnak elég időt a pihenésre, pedig a táplálkozáson túl ez is hozzájárul az erős immunrendszerhez. A nyugodt alvással és a 23 óra előtti lefekvéssel segítheti a máj optimális működését, mely az egyik fontos pillére a szervezet megfelelő regenerálódásának. Meglehet, hogy a munkaideje korán kezdődik, ekkor próbáljon meg minél előbb lefeküdni, hiszen egy felnőtt embernek is minimum 7-8 órás alvásra van szüksége az egészsége megőrzéséhez.

Dr. Bérczy Judit
belgyógyász, endokrinológus főorvos
Budai Endokrinközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk