A tavaszi fogyókúrát is segíti a króm

Kevesen tudják, hogy a vércukorszint stabilizálása nemcsak a cukorbetegek számára fontos, hanem mindenkinek, aki frissen, jó erőnlétben, egészségben és ideális alakját megőrizve szeretné tölteni napjait. Amikor valakinek túl alacsony a vércukra, általában fáradékonyságot, kimerültséget vagy gyötrő éhséget tapasztal, melyet gyakran ellenállhatatlan falásrohamok követnek. Vajon mit teszünk ilyenkor? És mit mutat a mérleg, ha ezt gyakran tesszük?

 

Szervezetünkben az „üzemanyagot” szolgáltató cukor az inzulin közreműködésével jut a véráramból a sejtekbe, ahol energiává alakul. E folyamathoz nélkülözhetetlenül fontos nyomelem a króm, mely különféle élelmiszerekben fordul elő. A finomított élelmiszerek csak kisebb mennyiségben tartalmazzák ezt az alapvető ásványi anyagot, mivel a feldolgozás és melegítés hatására csökken a krómtartalom is.

Mi okozza az édesség utáni vágyat?

Krómhiány esetén zavarok léphetnek fel a vércukorszint egyensúlyában, ami többek között indokolatlan cukor utáni sóvárgást eredményez. Emiatt nagyon nehéz megállni, hogy ne együnk egy kis süteményt, csokoládét, vagy más édességet, ami igen hamar hízáshoz vezet.

A króm pótlása általában hasznosnak bizonyul azok számára is, akik szeretnének leadni testsúlyukból. Önmagában ez a nyomelem nem rendelkezik fogyasztó hatással, hanem képes megelőzni a hirtelen vércukorszint-ingadozásokat, melyek instabil cukor-anyagcserével rendelkező egyéneknél tapasztalhatók. Azáltal, hogy a króm hozzájárul az optimális vércukorszint megtartásához, gyakorlatilag egészségesebb irányba tereli a táplálkozást, csökkenti az édességek utáni vágyat, az éhség-rohamokat, még alacsonyabb kalóriabevitel, diéta, fogyókúra esetén is.

Szerves króm – jobb felszívódás

A krómnak szerves és szervetlen formája is létezik. A kettő közötti különbség a tápanyag biológiai-hozzáférhetőségében rejlik. Míg a szervetlen króm felszívódása nem kielégítő, addig a szerves króm, különösen a GTF-króm (glükóz tolerancia faktor) magasabb biológiai hatékonysággal és jobb felszívódással rendelkezik.

Kutatások bizonyították, hogy a szerves-króm, s a felhasználásával készült táplálék-kiegészítők hozzájárulnak a vércukorszint-egyensúly kialakításához és a szervezetben termelődő inzulin optimális működéséhez. Emellett a szerves króm jótékony hatással bír a zsíranyagcserére és természetes módon csökkentheti a koleszterinszintet is. A szerves-króm egyébként, rendkívül alacsony toxicitású, biztonságosan adható ásványi anyag.

A megfelelő mennyiség

A krómból nincs egységesen javasolt napi beviteli mennyiség (RDA), a szakértők azonban általában egyetértenek abban, hogy a legtöbb ember napi króm-igénye 50 és 200 g között van. A nyugati országok étrendje krómban rendkívül szegény, éppen ezért érdemes mérlegelni annak pótlását, különösen a vércukorszint ingadozására hajlamos, vagy kevésbé kiegyensúlyozott étrendet folytató, esetleg fizikailag kevésbé aktív, rendszeresen nem sportoló, illetve túlsúlyra hajlamos személyek esetében.

 

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk