Nassolás cukorbetegen?

Sokan úgy gondolják, amint meghallják a diagnózist, miszerint cukorbetegségben vagy inzulinrezisztenciában szenvednek, hogy örökre búcsút inthetnek a finom falatoknak, a nassolásnak. De vajon ez valóban így van?

Először is el kell, hogy keserítsük: a hagyományos, agyoncukrozott és fehér liszttel készült sütikről valóban érdemes lemondania! Mindkét alapanyag a gyorsan felszívódó szénhidrátok csoportjába tartozik, tehát fogyasztásuk kezdetben hirtelen megemeli a vércukorszintet, majd 1-2 órával később alacsonyra zuhan a szintje. Ekkor tör rá az illetőre az éhség, a falásroham, s ha ez sokszor megismétlődik, a hasnyálmirigy kifárad, inzulinrezisztenciát, később pedig cukorbetegséget eredményezve.

A cél tehát, hogy olyan ételeket fogyasszunk, melyek lassan emelik meg a vércukorszintet, így kevesebb inzulint kell termelnie a hasnyálmirigynek ahhoz, hogy a glükóz a sejtekbe jusson.

Mire kell figyelnie ha nassolni szeretne?

  • Pótolja a cukrot természetes cukorpótlókkal, melyek egyáltalán nem, vagy csak kis mennyiségű energiát és szénhidrátot tartalmaznak (pl. xilit, eritrit, stevia).
  • Süteményekhez sima fehér liszt helyett teljes kiőrlésű lisztet, esetleg zabpehely-, kókusz- vagy gesztenyelisztet is választhat, ezek magasabb rosttartalmuknak köszönhetően lassabban emelik meg a vércukorszintet, de ezekből is csak mértékkel fogyasszon!
  • Házilag is készíthet ízletes ínyencséget, gyümölcsjoghurtot, túrókrémet, ha natúr tejtermékekhez cukormentes lekvárt, vagy pépesített gyümölcsöt, zöldséget kever.
  • Jól nézze meg, ha boltban választ diabetikus édességet! Kerülje a fruktózzal (gyümölcscukorral) és fehér liszttel készült termékeket!
  • Ha szereti a tortilla chipseket mártogatós szószokkal, készítse el azok egészséges alternatíváját nyers zöldségekkel – például sárgarépával, zeller szárral –, és csináljon mellé ízlésének megfelelő szószt, mely lehet például fokhagymás-joghurtos mártás, avokádó krém, esetleg humusz.

Ne feledkezzen el a napi testmozgásról, mellyel ledolgozhatja az elfogyasztott kalóriákat, és jelentősen javíthatja egészségi állapotát!

Varga Dóra
dietetikus
Budai Endokrinközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk