Tél végi szépségprogram

A vitaminokban szegényebb téli táplálkozás, a fűtés szárító hatása, kevés mozgás a friss levegőn, s a napfény hiánya megviseli egész szervezetünket, így a bőrünket is. Ráadásul, a téli hónapok során lerakódott salakanyagok még lassítják is az anyagcseréjét. A kiszáradt, sápadt, fáradt bőr tükrözi a szervezet belső állapotát, nem csoda hát, hogy az öregedési folyamatok felgyorsulnak. Tekintsük át ennek kapcsán a legidőszerűbb teendőket!

A múló idő nyomai legkorábban arcunkon és nyakunk vékony, érzékeny bőrén jelentkeznek. Arcvonásaink egyre határozottabbak lesznek, homlokunkon „gondráncok” jelennek meg. Nem is gondolnánk, hogy az öregedési folyamat lassítására ajánlott számos praktika mellett még az sem mindegy, hogyan alszunk, és miként birkózunk meg a testet-lelket romboló mindennapos stresszel?

Tél végén a tükörbe nézve, szemünkbe tűnhet bőrünk fakó, sápadt színe, amit nemcsak a napfény hiánya, hanem a rossz vérellátás is okozhat. Első feladat tehát a bőr megtisztítása, keringésének, anyagcseréjének fokozása, javítása.

Tisztítás, regenerálás

 

A keringés fokozásának legkellemesebb eszköze az arc- és testmasszázs, illetve a szaunázás.

Naponta dörzsöljük át testünket egy durvább kesztyűvel vagy testmasszírozó kefével. Ez élénkíti a vérkeringést, javítja a szövetek tápanyagokkal való ellátását, ugyanakkor kíméletesen eltávolítja az elhalt bőrpikkelyeket és megnyitja a pórusokat az ezt követő tisztításhoz, ápoláshoz, krémezéshez.

A nyak és az arc ápolásához használjunk puha arckefét, amely ugyancsak serkenti a vérkeringést, így javítja e kényes területek tápanyag-ellátását.

Igen jó hatást érhetünk el szaunával, gőzfürdővel, mivel a meleg és a nedvesség élénkíti az anyagcserét, az izzadás pedig elősegíti a salakanyagok távozását. Így javul a vérellátás, a bőr könnyebben tisztul, rugalmasabbá, feszesebbé válik, s az elhalt hámsejtek eltávolítását egy szaunakesztyűvel mi is elősegíthetjük.

A száraz, elszarusodott felső hámréteg, az elhalt bőrpikkelyek, bőrkeményedések eltávolítására hetente egyszer bőrradírozást is végezhetünk, mely serkenti a vérkeringést is, ám kiszáríthatja a bőrt, ezért nem mindegy, mivel végezzük. Tengeri sós ledörzsölés alkalmával a só egy biokémiai reakciónak, az ozmózisnak köszönhetően nedvességgel látja el a bőr külső rétegeit. A só tehát külső alkalmazás mellett igazi nedvességbomba a bőrnek. A tengeri só tele van ásványi anyagokkal (magnéziummal, káliummal és kalciummal), melyek még inkább aktivizálják a bőr anyagcseréjét. Száraz bőr esetén só és olaj kombinációjával érhetünk el jobb eredményt. Keverjünk pasztává két csésze tenderi sót kevés vízzel és egy csésze mandulaolajjal. Kenjük a bőrre, gondosan masszírozzuk bele, később pedig zuhanyozzuk le meleg vízzel. Tapasztalni fogjuk, hogy néhány kezelés után a bőr teljesen felfrissül, megújul.

Vigyázzunk, mert a túlzásba vitt fürdés, zuhanyozás, minden egyes alkalommal leáztatja a bőr saját nedvességét és zsírjait, a szappanozás kilúgozza a bőrt, ezért fürdés után olajozzuk be a testet mandula vagy avokádó olajjal, melyhez pár csepp búzacsíra- és rózsaolajat keverhetünk.

Bőrproblémák

Tél végén, tavasz közeledtével különösen gyakori a mitesszerek és pattanások megjelenése, ezért kérjünk a kozmetikusunktól egy alapos arckezelést, vagy ha tudjuk, végezzük el szakszerűen otthon, hogy bőrünket e szépséghibáktól megszabadulva tehessük ki a friss tavaszi levegőnek és napfénynek.

Tavasz elején kezdjük el bőrünk hozzászoktatását az egyre erősödő napfényhez. Fontos e téren is a fokozatosság és mértékletesség szabályainak betartása, különösen a szeplőreésfoltosodásra hajlamos bőr esetén.

Hidratálás

A bőr alapos méregtelenítése, letisztítása után elengedhetetlen a megfelelő hidratálás. Otthon napi rendszerességgel használjunk a bőrtípusunknak megfelelő arclemosó tejet vagy gélt, tonikot és hidratáló krémet.

Arcpakolás

Az arcbőr táplálására, fiatalítására készítsünk heti egy-két alkalommal vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag arcpakolást. Házilagosan készíthetünk ehhez a rendelkezésre álló zöldségekből, gyümölcsökből pépet, melyet mézzel, tojássárgájával, olajokkal is gazdagíthatunk. Készen is vásárolhatunk bőrtípusunknak megfelelő hidratáló, bőrtisztító, méregtelenítő, bőrtápláló maszkot. Az ásványi maszkok kisimítják, feszesebbé, fiatalosabbá teszik arcunkat. Célszerű itt is a természetes anyagokat választanunk, melyek kevésbé viselik meg bőrünket.

Kényes területek

Nyakunk érzékeny bőrével gyakran mostohán bánunk, s csak akkor kezdjük el pánikszerűen ápolni, amikor elülső részén már szemmel látható a számtalan apró ránc.

A szem környékén, a kézfejen és a nyakon a bőr vékony, a zsírt és nedvességet adó faggyú- és izzadságmirigyek pedig jóformán teljesen hiányoznak e területekről, emiatt külön ápolást igényelnek.

Krémezésnél nyakunkat mindig tenyérrel, lentről felfelé kenjük be, mivel az ellenkező irányú masszázzsal csak még jobban megnyújtjuk a bőrt. A krémezést mindig egészítsük ki finom masszírozással! Éjszakai pakoláshoz tegyünk a nyak bőrére egy tojás sárgájával összekevert két evőkanál búzacsíraolajat. Ugyancsak hatékony az uborkahéjakból készített pakolás.

Aromaterápia

A bőr fiatalságának megőrzésére vegyük igénybe az aromaterápiát is, akár aromaolajos fürdő, akár arc- és bőrápoló keverék, pakolás készítéséhez. Keverjünk össze például két evőkanál avokádóolajat három csepp rozmaring-, rózsa- vagy galbanum illóolajjal. Dörzsöljük össze tenyerünket, hogy felmelegedjen és megteljen energiával. Finoman kenjük szét az olajkeveréket az arcon, a dekoltázson és a nyakon. Simítsuk többször végig, majd hagyjuk hatni, felszívódni hosszabb időn keresztül.

 

Vitaminok

Bőrünk fiatalossága érdekében is ügyeljünk az egészséges, vitamindús táplálkozásra! A zöldségek, gyümölcsök C-vitamin tartalma erősíti az évek múlásával gyengülő, lazuló kötőszövetet. Az E-vitamin lassítja az öregedési folyamatokat – fogyasszunk ezért minél több E-vitaminban gazdag ételt: tojást, levélzöldségeket, olajos magvakat, húsféléket, gabonacsírákat. A kovasav ugyancsak a kötőszövetek feszességét biztosítja. Ez a szilíciumvegyület nagy mennyiségben található meg a zabban, kölesben, árpában, a csalán- és zsurlóteában.

Relaxáció

Érzéseink, lelkiállapotunk – a mimika révén – folyamatosan tükröződik arcunkon. Az olyan negatív érzelmek, tulajdonságok, mint a borúlátás, az agresszív türelmetlenség, az állandó elégedetlenség vagy a túlzott aggodalom kitörölhetetlenül arcunkba vésődik, és meghatározza vonásainkat.

Stressz hatására az izmok feszülése jelentősen megnő, s amennyiben nem lazítjuk el őket rendszeresen, a gondok idővel mély barázdát szántanak arcunkon.

Egy feng shui gyakorlattal lazító, egyben élénkítő hatást is elérhetünk: tartsuk egyik kezünket a homlokunk, másikat az állunk elé. Ütögessük meg erősen bőrünket 9-szer, majd cseréljük meg kezünket, és ismételjük meg a gyakorlatot. Ugyanígy aktivizáljuk a két orca vérellátását váltott kézzel, 9-9 paskolással. A jin-jang elve szerint a kezek cseréje megteremti az egyensúlyt és a jobb energiaáramlást.

Ugyancsak ellazíthatjuk arcunk bőrét egy pár csepp levendulaolajat tartalmazó meleg vízbe mártott, kicsavart frottírtörölközővel beborogatva, majd alaposan bekrémezve.

Az orrtő fölötti függőleges ráncok szigorú vagy bosszús kifejezést kölcsönöznek az arcnak. Kialakulásukat elősegíthetik egyes epe-májproblémák, vagy a szem túlerőltetése. Érdemes tehát e jeleket komolyan venni és kivizsgáltatni.

Az arc izomtónusát a fejbőr ellazításával is elérhetjük. Ragadjunk meg ehhez mindkét kezünkkel egy-egy nagyobb hajtincset közvetlenül a fejbőrnél, és huzigáljuk őket erősen előre-hátra 25-ször. Élvezzük a kialakult bizsergést, esetleg más hajtincsekkel is folytathatjuk a gyakorlatot.

Gyakran „grimaszoljunk” a tükör előtt, ettől jobb kedvünk lesz, és ellazulnak arcunk görcsös, megfeszített izmai. Munka közben is kapcsolódjunk ki többször, rövid időre, nyitott ablaknál mélyeket lélegezve, csukott szemmel lazítva. Tudatosítsuk magunkban a „feszültséget”, figyeljük, hogy arcvonásaink oldottak vagy görcsösek-e. Utóbbi esetben lazítsunk grimaszolással vagy arctornával. Szüntessük meg az állandó feszültséget valamilyen relaxációs technikával, jógával, autogén tréninggel, egyéb számunkra kellemes módszerrel!

Hogyan aludjunk?

Ügyeljünk arra, milyen testhelyzetben alszunk! Háton fekve nem szedünk össze olyan ráncokat, melyeket egyéb testhelyzetekben a bőr gyűrődése okoz. Használjunk nyak alá helyezett kis hengerpárnát, ami ellazítja a tarkót, a vállakat és természetes módon nyújtja a nyakat.

Szép nyakat és egyenes tartást kölcsönöz, ha egyenesen ülve, állva vállait erősen lefelé nyomja, miközben fejét magasra emeli, a plafonhoz közelíti. Rövid ideig tartsa így megfeszítve izmait, majd lazítsa el őket, és ezt többször ismételje meg.

A hibátlan mosoly

 

Az arc összhatását jelentősen befolyásolja a fogak külleme és állapota. Míg fiatalkorban inkább a fogzománc erősítése és a fogszuvasodás elleni védelem a fontos, addig életünk második felében inkább a fogíny állapotának megóvása kerül előtérbe, a fogak elvesztésének megakadályozására.

A fogíny pusztulása azzal kezdődik, hogy a fogszéleknél enyhén vörös és gyulladt lesz az íny – a fognyaknál megtapadó plakkok miatt. Erre figyelmeztet a fogmosás közbeni fogínyvérzés, melyet, ha nem kezelünk, egyre jobban visszafejlődik a fogíny, sőt az alatta lévő csont és szövet is károsodást szenvedhet, ami fogvesztéshez vezethet.

Érdemes tudnunk, hogy a cukor és a finomított szénhidrátok nemcsak a fogat, de a fogínyt is károsítják, ami így kevésbé tud védekezni a baktériumok károsító hatása ellen. A C-vitaminhiány fogínyvérzéshez vezet, ugyanakkor elegendő folsavról is gondoskodni kell például búzacsíra, spenót és tojás fogyasztásával. Óvakodjunk ugyanakkor a C-vitamin rágótablettától, mivel annak többnyire erős savtartalma megtámadhatja a fogzománcot.

Kitűnő fogvédő a zöld tea, amely vitaminok, ásványi anyagok mellett sok cserzőanyagot (ún. katekineket) is tartalmaz – ezek hatásosak a baktériumok és vírusok ellen, így megelőzhetik a fogínygyulladást. Magas fluortartalma a fogzománcot is erősíti.

A D-vitamin és a kalcium ugyancsak nélkülözhetetlen a fogsor egészségéhez, az állkapocscsont erősítéséhez, újraépítéséhez.

Ne feledkezzünk el a nyelv napi letisztításáról kefével, a fogközök kitisztításáról fogselyemmel, antibakteriális szájöblítők helyett válasszunk inkább illóolajos öblítőket, melyek folsavat is tartalmaznak. A gondos fogápolás ellenére jelentkező szájszag figyelmeztető jel, amely kivizsgálást igényel. Kerüljük ugyanakkor a fogaink elleni legsúlyosabb vétkeket, a cukorszopogatást, a dohányzást és a gyakori fekete tea fogyasztást, amely foltokat hagyhat a fogakon.

www.korkontroll.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk