Jelentkezzen LAPSZEMLÉNKRE, hogy minden
lapszámunk webes megjelenésekor értesíthessük Önt!

 
2018 április – május
Játék-pályázat
Fejtse meg weboldalunkon biorejtvényünket és küldje el nekünk!
Aktuális
Kedves Olvasó! Talán hihetünk már a hírnek, hogy a tavasz – márciusi havas, fagyos élményeink ellenére – idén sem marad el. Napjaink embere szeretné azt hinni, hogy mindent átlátni és irányítani képes, ám élőhelyünk saját, tökéletes önszabályozó rendszerével folyton bebizonyítja, mekkorát tévedünk. Persze, mi is lehetőséget kapunk a „teremtésre”, és élünk is vele: ki így, ki úgy.
a Paramedica
Legnagyobb kincsével, az egészségével a mai ember nem törődik, de nem is tanították erre, és ideje sincs rá. Pedig mindenkinek tudomásul kell vennie, hogy az egészség egy olyan állapot, amelyen tudatlansággal, nem törődéssel, felelőtlen életmóddal sokat ronthatunk, és fordítva: az egészséggel kapcsolatos természetgyógyászati ismeretek megszerzésével, kitartó, rendszeres munkával csodálatos egészségi állapot biztosítható, még a legkésőbbi öregkorban is.
A nőkre a párhuzamosan végzett munkában és családanyai szerepkörben igen nagy teher hárul, így különösen fontos, hogy erőnlétüket, egészségüket hosszú távon megőrizzék, kialakítsák és kövessék az ezt leginkább szolgáló életmódot.
Dr. Bakanek György
Prevenció és terápia
A hosszú hideg tél vitaminraktárainkat, míg a tél végi influenza energiatartalékainkat merítette ki alaposan. Nem csoda, hogy erőtlenek, fáradtak, sápadtak vagyunk. Ránk fér tehát egy alapos roborálás, hogy mielőbb visszanyerjük vitalitásunkat.
A tavaszi változékony időjárás miatt könnyebben megfázhatunk. A klasszikus náthás panaszok azonban összetéveszthetők a pollenszezonban gyakori allergiás tünetekkel. A rendkívül hideg március után a felmelegedés jó hír a tavaszt váróknak, ám az allergiások öröme nem felhőtlen, ők ugyanis hirtelen erős tünetekre számíthatnak.
Dr. Balogh Katalin
Sokan tapasztalják, hogy itt a tavaszi napsütés, mégis sápadtak. Mennének a szabadba sportolni vagy kertészkedni, de hiányzik belőlük a lendület, gyengének, fáradtnak érzik magukat. Vajon a mögöttünk álló hosszú tél számlájára írható mindez?
Dr. Szélessy Zsuzsanna
Anti-Aging
Lassan véget ér a fűtési idény, mely alatt bőrünk a lakás száraz levegőjétől óhatatlanul szárazzá válik. Most azonban érdemes mielőbb megkezdenünk bőrünk regenerálását, frissítő, fiatalító kezelését.
Peterman Krisztina
A nő vonzó külsejét főként egészsége alapozza meg – való igaz a mondás, hogy a „szépség belülről fakad”, ám az idő múlásával, érdemes a ráncok kialakulását a bőr külső és belülről ható táplálásával is megelőzni, illetve mérsékelni.
Dr. Pellion Szilvia
Bőrgyógyászat
Ahogy beköszönt a jó idő, mindenkiről lekerül a csizma, a meleg cipő. Egyre könnyebb, egyre nyitottabb cipőkben járunk, melyek már kevésbé fedik el a lábunkon jelentkező bőrproblémákat. Ideje hát nekilátnunk a teljes körű „lábszerviznek”!
Vörös, vaskos, pikkelyes foltok, melyek elsősorban a térdeken, könyököknél, a kéz- és lábfejen, a fejbőrön és a testhajlatokban jelentkeznek. Mit tegyünk, hogyan védekezzünk a pikkelysömör makacs, kiújuló tünetei ellen?
Dr. Vincze Ildikó
A mosóporokat és tisztítószereket forgalmazó cégek két jelzővel igyekeznek megnyerni a fogyasztókat a termékek megvásárlására. A kulcs minden esetben a nagy tisztítóerő, illetve a tartós, kellemes illat. Gyakran azonban épp ezek okozzák a kellemetlen panaszokat – a testszerte jelentkező bőrvörösség és kiütések a mosópor-allergia tünetei is lehetnek.
Dr. Vincze Ildikó
A környezettudatos szemléletmód, manapság már a háztartásban is fokozatosan egyre nagyobb teret hódít. Jól megfigyelhető tendencia, hogy egyre többen választanak környezet- és bőrkímélő megoldásokat a hagyományos mosó és tisztítószereik helyett.
Szexológia
Idén, a szokatlanul sok hosszú hétvégét kihasználva, egyre többen indulnak útnak pár napos wellnessre, vagy látogatják a kellemes meleg vizes fürdőhelyeket. A pihenés, kikapcsolódás mellett azonban az arra érzékenyek – hazatérve – kellemetlen tüneteket tapasztalhatnak.
Dr. Hetényi Gábor
Felgyorsult világunkban, a karrierépítés és állandó túlhajszoltság közepette már nemcsak az egészségügyi, de a legtöbb párkapcsolati probléma hátterében is a stressz áll. Ideje döntenünk, hogy megszabadulunk a stresszforrásoktól, vagy megtanuljuk jobban kezelni a feszült helyzeteket!
Olyan párok esetében, ahol egyik, vagy mindkét fél feszített munkatempóban dolgozik, esetleg magánélete során az átlagosnál nagyobb mértékű stresszel kell megbirkóznia, különösen gyakori, hogy a családtervezés időszakában nehézségek jelentkeznek, jelentősen késik a gyermekáldás.
Dr. Koppány Viktória
A kor előrehaladtával a legtöbb férfinél időnként előfordul merevedési zavar (erektilis diszfunkció – ED). A szexuális teljesítményükkel elégedetlen férfiak többnyire mélyen magukba zárják a problémát, mintha ez csak őket érintené, pedig a számtalan okból előforduló merevedési zavart ma már népbetegségnek is tekinthetjük.
Diabetológia
Szélesebb körben ismert a cukorbetegség férfi szexuális funkciót károsító hatása, de a diabéteszes nők is gyakran válnak érintetté. A szexualitás még ma is sok tekintetben tabutémának számít, pedig egyik alapvető területe életünknek. Emiatt sajnos keveset hallunk a tartós egészségügyi problémák szexualitásra gyakorolt hatásáról. Egészséges emberek is küzdhetnek hálószobai gondokkal, krónikus betegeknél sajnos ez még gyakoribb.
Lopes-Szabó Zsuzsa
Az inzulinrezisztencia előfordulása napjainkban főként a nők körében terjed rohamosan. Sokan szenvednek jellemző tüneteitől, a túlsúlytól, a menstruációs zavaroktól, a pattanásos bőrtől, esetleg a fokozott szőrnövekedéstől, sőt a késlekedő gyermekáldástól is. Kevesen tudják azonban, hogy a magasabb inzulin értékek egy sor más hormonális zavart is előidézhetnek.
Dr. Koppány Viktória
Fókuszban
Napjainkban a házasságok kb. 15%-a küzd meddőséggel, 35 év felett azonban ez az arány már 25%-os. A meddőségi esetek negyede orvosilag megmagyarázatlan, azaz szervi eltérés nincs, csak működésbeli, funkcionális probléma lehet. Mit jelent mindez?
Szendi Gábor
Az elmúlt 20 évben a fejlett országokban a meddőség drámai méreteket öltött. A párok 25-50%-ánál már az első gyermek fogantatása is nehézségekbe ütközik. A meddőség sok egyéb ok mellett, leggyakrabban a hormonális rendszer működési zavaraira vezethető vissza.
Prof. Dr. Balázs Csaba
Egyre több kutatás keresi a választ arra, milyen hatása lehet az anya lelkiállapotának, illetve a külső körülményeknek a gyermek egészséges testi-lelki fejlődésére.
Sok szülő lelkesen összeállítja a kisgyermek menüjét, aztán jön a feketeleves: drága gyermekünk nem akarja megenni, amit készítettünk. Ezen a ponton sok szülő elakad, mondván: „mindegy, csak egyen valamit”. Ilyenkor nagy hibát követünk el!
A kisbabák, gyermekek táplálása kapcsán mindig sarkalatos kérdés a megfelelő vitaminbevitel, de most a hosszú telet követően érdemes még jobban odafigyelnünk erre.
Dr. Makleit László
Régóta tudjuk, hogy a növényi antioxidánsok, flavonoidok segítenek az érrendszer karbantartásában. Kevésbé ismert azonban, hogy az Omega-3 többszörösen telítetlen zsírsavak mennyire fontosak kognitív képességeink fejlődésében. Ékes bizonyítéka ennek, hogy a brit kormány évekkel ezelőtt fontolóra vette (talán már be is vezette), hogy az általános iskolákban kötelezővé teszik (és finanszírozzák) az EPA és DHA zsírsavak fogyasztását. Ezek fő forrásai a hideg vízi halak, illetve a szervezet számára jobban hasznosítható kendermagolaj.
Szabó László
Dietetika
Testi adottságaink jó része sajnos csak mértékkel korrigálható, mégis megpróbálhatjuk kihozni belőle a legjobbat. Érdemes ehhez az alkatunknak leginkább megfelelő diétát választanunk. Előző lapszámunkban a zömökebb testalkatú „nyugodt típusúak” diétájáról írtunk, most a sportos, mozgékony alkatúaknak adunk tippeket, hogy fittebbek, egészségesebbek és elégedettebbek lehessenek.
Dr. Balaicza Erika
Ha valaki csak a kalóriatáblázatokat nézegeti, akkor elhűlve látja, hogy a zsírok ötször annyi kalóriát tartalmaznak, mint a tészta- és kenyérfélék – sokan rögtön elhiszik, hogy nem a kenyér, hanem a zsír hizlal. A vizsgálatok azonban éppen az ellenkezőjét bizonyítják: a sok zsírt, sok fehérjét és minimális szénhidrátot tartalmazó ketogén étrendnél már csak az éhezés vezet gyorsabb fogyáshoz.
Szendi Gábor
Itt a tavasz, a természet ébred, melegszik az idő, lekerülnek a kabátok, sapkák, és mi is pompásan szeretnénk érezni magunkat a bőrünkben. A nyíló tulipánok és jácintok évről évre hozzák a formájukat, ami rólunk sajnos nem igazán mondható el!
Búza, glutén, tojás, tej és szója – leggyakrabban ezek az összetevők okoznak panaszokat akkor, ha valaki ételallergiás vagy ételérzékeny. A kettő ugyanis különböző betegség, az egyik sokkal több embert érint, tüneteik sem teljesen azonosak, a kivizsgálásuk módja is teljesen különböző.
Dr. Sárdi Krisztina
Az elhízást nem csupán azért tekinthetjük betegségnek, mert a következményei súlyosak, s nem azért, mert a mohóság betegség volna, hanem azért, mert a nyugati étrend olyan anyagcserezavarokat idéz elő, amelyek egyszerű kalóriacsökkentéssel vagy sporttal hosszú távra nem szüntethetők meg.
Szendi Gábor
A tavasz beköszönte óta bizonyára rengeteg fogyást segítő tanácsot és rendkívüli eredményeket ígérő tippet, módszert olvasott. Hasznos kiemelni, hogy néhány aranyszabály betartása kulcsfontosságú az egészséges súlyvesztés érdekében.
Dr. Chen Zhen
Az elhízás mára népbetegséggé nőtte ki magát. Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 25%-a kövér, így Európában az egyik leginkább elhízott társadalom vagyunk. E problémára érdemes már gyermekkorban odafigyelni!
Dr. Tihanyi István
Mozgásterápia
A szakmai ajánlás szerint heti 150 perc kardio-, plusz 40-60 perc izomfejlesztő mozgás rendszeres gyakorlása kell minimum ahhoz, hogy fittnek érezhessük magunkat, és megőrizhessük egészségünket. Jó hír, hogy egy friss nemzetközi tanulmány szerint heti egyszeri testmozgásnak nagyobb szerepe van, mint eddig gondoltuk, sőt már az első edzésnek is van egészségvédő hatása.
Dr. Babai László
A reumatológiai rendeléseken megjelenő páciensek nagy hányadát a kopásos ízületi gyulladásban – orvosi terminológiával osteoarthritisben (OA) – szenvedő betegek teszik ki. E tendencia világszerte megfigyelhető: egyre növekszik a térd- és csípőízületeket érintő fájdalmas betegségek gyakorisága. Mindez összefüggésbe hozható a várható élettartam növekedésével, a népesség elöregedésével, illetve életmódi tényezőkkel is, tehát kialakulásának megelőzése, fékezése érdekében mi magunk is sokat tehetünk.
Míg fiataloknál főként a sportolás közben szerzett sérülés okozhat térdfájdalmat, addig idősebbeknél – akár már 40 éves kortól – a leggyakoribb ok az ízületek kopása, elhasználódása, gyulladása. Amerikai kutatások szerint azonban az osteoathritis kockázatát jelentősen csökkenthetjük rendszeres sporttal, ám nem mindegy, milyen jellegű mozgást végzünk.
Dr. Páll Zoltán
Aki már próbált súlyfelesleggel edzeni, az jól tudja, hogy kín és szenvedés ugyanazokat a gyakorlatokat ugyanolyan intenzitással és ismétlésszámmal végezni, ami a karcsúbbaknak jóval könnyebb. Mindez nem csoda, hiszen a molettebb ember mozgása eleve nehézkesebb, s ha mégis megpróbálja követni az edzettebbek és vékonyabbak edzéstervét, akkor nemcsak csalódottá válhat, de akár le is sérülhet.
Pancsó Gergely
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk
 
 
 
Partnereink:
HerbaHáz - az egészség áruháza - Több mint 10000 termék egy helyen!