Egészségmenedzsment nőknek

A nőkre a párhuzamosan végzett munkában és családanyai szerepkörben igen nagy teher hárul, így különösen fontos, hogy erőnlétüket, egészségüket hosszú távon megőrizzék, kialakítsák és kövessék az ezt leginkább szolgáló életmódot.

Az optimális életmódnak négy olyan alappillére van, amelyek már önmagukban is döntőnek bizonyultak a hosszabb, egészségesebb élet eléréséhez. Ezek a dohányzás mellőzése, a legalább heti 150 perces, lihegéssel járó fizikai aktivitás, az egészséges testsúly megőrzése (BMI – testtömeg-index 18,5-25) és az egészséges táplálkozás, ami főként zöldségeket, gyümölcsöket, olajos magvakat, halat, egyszeresen telített zsírokat, kevés húst tartalmazó étrend, amely korlátozott alkoholbevitellel jár.

E tényezők nagy jelentőségét bizonyítja egy korábbi kutatás, melyben összehasonlították a legegészségesebben élő nők adatait a legkevésbé egészségesen élőkkel. A kutatók arra jutottak, hogy az utóbbiaknak megnégyszereződött a halálozási rizikója. Férfiak esetében pedig 2,5-szer volt nagyobb az esély a végzetes kimenetelű betegségre az egészséges életmód fenti négy elvét nem követők körében.

Mára bizonyított tény, hogy az egészséges, megfelelően kialakított életmóddal nemcsak megelőzni, de gyógyítani is lehet a már kialakult betegségek nagy részét. Az elkapkodott edzések és kampányszerű fogyókúrák előtt fontos lenne tájékozódni az általános egészségi állapotról. Az életmódorvoslás éppen azt a célt szolgálja, hogy akár örökletes hajlam, alapbetegségek, akár kevésbé jó fizikai állapot esetén is – alapos felmérés és tesztek után – mindenki kialakíthassa a számára optimális és biztonságos életmódot, mozgás- és étkezési programmal együtt.

A nők és a család táplálkozásában a fő szabály, hogy a félkész-, kész-, tartósított és más műételek helyett minél inkább a rostban gazdag növényi élelem, a zöldség, gyümölcs legyen az étrend alapja. Ezek amellett, hogy segítik az emésztést, szinte kimossák a salakanyagokat a szervezetből, így hatékonyabbá válik a természetes méregtelenítés. A nyers salátákhoz fogyasszunk minél több hidegen sajtolt – például olíva – olajat, de ne feledkezzünk meg a jó minőségű állati zsiradékokról sem! Ami a fehérjéket illeti, napi 20-30 dkg hús és 10 dkg hal fogyasztása ajánlott – persze ez hetente összeadódhat.

A hölgyek változókori, főként az ösztrogénhormon hiányából adódó tünetei – a hormonpótlás mellett – ún. fitoösztrogénekkel (a női nemi hormonhoz hasonló hatást kiváltó növényi eredetű vegyületekkel) is enyhíthetők. Ezek leggazdagabb forrásai a szója, a lenmag és a vörös lóhere nevű gyógynövény. A reggelenként egyszerűen, gyorsan, joghurttal elfogyasztott 1-2 teáskanálnyi lenmaggal ráadásul még az emésztésünket is rendben tarthatjuk.

A sikeres egészségmenedzsment fontos része, hogy még az egészséges felnőttek is évente végeztessenek állapotfelmérést; egy teljes laborvizsgálatot (beleértve a tumormarkerek detektálását is), egy EKG-t, egy hasi ultrahangot, nőknek nőgyógyászati, férfiaknak prosztatavizsgálatot, sőt még egy szemfenék-vizsgálatot is. Ezek alapján a felmerült problémák megoldása, gyógyítása késedelem nélkül megkezdődhet. Ha azonban minden lelet negatív, nagy esélye van, hogy egy éven belül semmilyen komolyabb, új betegség nem fog kialakulni.

Aki kialakítja – akár szakember segítségével is – a számára optimális életmódot, melynek éppúgy része a sport, mint a kiegyensúlyozott táplálkozás, a stresszoldás, a pihenés és az évenkénti orvosi ellenőrzés, minden esélye megvan arra, hogy sikeresen menedzselje a saját életét, egészségét.

Dr. Bakanek György
nőgyógyász, sportorvos, életmód tanácsadó
konzultációs lehetőség: 06-30/ 9 428 519

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk