Kopott porccal nem mindegy, mit sportol!

Míg fiataloknál főként a sportolás közben szerzett sérülés okozhat térdfájdalmat, addig idősebbeknél – akár már 40 éves kortól – a leggyakoribb ok az ízületek kopása, elhasználódása, gyulladása. Amerikai kutatások szerint azonban az osteoathritis kockázatát jelentősen csökkenthetjük rendszeres sporttal, ám nem mindegy, milyen jellegű mozgást végzünk.

Az osteoarthritis (kopásos ízületi gyulladás) az ízületi porcok állapotromlásának végső és fájdalmas eredménye. A porc ugyanis „kipárnázza” a csontok közti területet, s ha elvékonyodik, a csontok dörzsölik az ízületek szélét, melyek ráadásul igen gazdagok idegvégződésekben, tehát igen érzékenyek a fájdalomra. Bár mindenki szembesülhet a porckopással, mégis azoknál alakul ki korábban, akik régebben atletizáltak, esetleg fiatalabb korukban sport vagy munka közben térdsérülést szenvedtek. Amennyiben fájdalmat és merevséget tapasztalunk térdünkben reggel vagy fizikai megterhelést követően, gyanakodhatunk erre a problémára.

Az osteoarthritis szempontjából veszélyeztetett személyek az edzésükben véghezvitt egyszerű változtatásukkal megelőzhetik a panaszok megjelenését – ez áll a Radiological Society of North America jelentésében. A kutatások szerint a magas intenzitású mozgás, például a futás, megnöveli a térdfájdalom és porckopás kockázatát – ha legalább heti háromszor egy órát végezzük. Másrészről viszont a térdet kímélő, könnyebb mozgás megelőzheti a problémát.

Egy felmérésben 164, 45-55 év közötti személyt vizsgáltak meg és soroltak három csoportba aszerint, milyen intenzitású mozgást végeznek. Egy kérdőív segítségével körvonalazódtak a csoportok: akik egyáltalán nem mozognak, akik közepes intenzitású kardiomozgást és erősítést végeznek, illetve akik intenzíven edzenek.

Az ezek után elvégzett MRI-vizsgálatok azt igazolták, hogy a térd porcai a könnyű mozgást végzők körében a legegészségesebbek, megelőzve a nem sportolókat és az erősen edzőket is. Azoknál a nőknél, akik a közepesnél erősebb intenzitással sportoltak, magasabb víztartalmat és erősebben károsodott kollagénstruktúrát mutatott ki a vizsgálat a térdben. Úgy tűnik tehát, hogy az ízületeket túlterhelő sportok megnövelik az osteoatrhritis kockázatát.

Ugyanígy kockázatnövelőnek találtak minden olyan (nem sporthoz kötődő) mozgást, amely erősebben igénybe veszi a térdet. Ilyenek például a legalább 10 emeletnyi lépcsőzés, a nehéz súlyok emelése, cipelése, a guggolás és a napi minimum 30 perces térdelés.

Mit tehetünk a porcaink egészségéért? Erősen csökkenthetjük az osteoathritis rizikóját, ha figyelünk a testsúlyunkra, valamint tartózkodunk a kockázatos és a túl intenzív mozgásformáktól. Ilyen szempontból sokkal kedvezőbb választás lehet az úszás, a gyaloglás vagy az elliptikus tréneren való edzés, mint a térdet erősebben igénybe vevő tenisz vagy futás. Mozogni viszont mindenképpen szükséges, hiszen a mozgásszegénység tovább növeli az esélyt a térdproblémák kialakulására.

Ha már kialakult a porcprobléma, akkor sincs minden veszve. Gyakran használt eljárás porckopás esetén a helyi gyulladáscsökkentő injekció, különösen, ha jelentős fájdalmakat él meg a páciens. A kortikoszteroid ugyanis az ízületi résbe fecskendezve gyorsan eljut a gyulladás helyére, így gyorsabban és hatékonyabban fejti ki a fájdalomcsillapító hatást, mint a szájon át szedhető gyógyszerek, és kevesebb is a mellékhatása azoknál. Az injekciós terápia hatása akár hónapokig is tarthat, és jelentős eredményeket hozhat, például lehetővé teheti a fájdalommentes mozgást és más jellegű kezelések alkalmazását is. Ugyanakkor az injekciós terápia tartós használata nem feltétlenül javasolt, a továbbiakról mindenképpen javasolt a kezelőorvossal konzultálni.

Dr. Páll Zoltán
traumatológus, sebész, sportorvos
Budai Fájdalomközpont

Tények a térdről

Az emlősök közül az ember az egyetlen, aki 180 fokig ki tudja nyújtani térdét. A két lábon járás közbeni kézhasználat tette lehetővé agyunk fejlődését.

Napjainkban a térdízületi problémák kialakulásának genetikai és életmódbeli okai is vannak: a túlterhelésen, túlzásba vitt sporton kívül, a családban halmozódó térdproblémák, fejlődési rendellenességek, az ízületek alkati lazasága, korábbi térdsérülés vagy műtét, anyagcsere-betegségek (pl. cukorbetegség), illetve a túlsúly. A túlsúlyos fiatalok 20%-ának már fáj a térde, pedig 5 kg súlycsökkenés akár felére csökkenthetné a panaszokat. Fontos tudnunk, hogy a zsírszövetek különböző porckárosító fehérjéket és hormonszerű anyagokat is termelnek.

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk