Hogyan lehetünk egészséges nagyszülők?

Az öregedés önmagában nem betegség. Hogy unokáink vidám, tettre kész nagymamát, nagypapát kapnak-e, jelentős részben rajtunk áll. Következetes, egészséges életmóddal fenntartható az egészséges öregedés!

Az idő múlásával szervezetünkben előforduló gyakoribb változások: csökken az izmok tömege és ereje, a test veszít rugalmasságából, a bőr megereszkedik, ráncosodni kezd. A csontozat alapállománya átalakul, gyakoribbak a csonttörések; egy 75 éves ember tüdejének kapacitása már csak fele a fiatalkori szerv teljesítményének; az erek fala merevebbé válik, növekszik a magas vérnyomás, a szív és a keringési rendszer betegségeinek rizikója. Gyakoribb a cukorbetegség és a magas koleszterinszint; csökken az idegrostok vezetőképessége, a belső elválasztású mirigyek működése, a hormonszintek is jelentősen változnak. Csökken a szomjúságérzet és az étvágy, ezért az idősek könnyebben kiszáradhatnak; az ízlelőbimbók száma fogyásnak indul, csökken az ízérzékelés intenzitása. Romlik a látás és a hallás, gyengül az immunrendszer működése, ezáltal fogékonyabbá válunk a megbetegedésekre, nő az autoimmun betegségek kockázata. Az agy súlya 90 éves korig átlagosan 30 dekagrammal csökken, gyengül a memória, az agy teljesítőképessége. A személyiség jellegzetességei markánsabbá válnak.

Az öregedés ugyan elkerülhetetlen, de jelentősen lassítható. Ráadásul az idősödés folyamatában az életmód jóval fontosabb tényező, mint azt korábban gondolták. Kutatások szerint az idő előtti halálozásban az életmódnak legalább akkora szerepe van, mint a géneknek. Jelentős részben tehát, a saját kezünkben van a sorsunk, az, hogy meddig élünk, és milyen lesz az életminőségünk. Arra, hogy mennyi időt tölthetünk egészségesen, még nagyobb befolyásunk van.

Mit tehetünk, ha elhatároztuk, hogy „szembeszállunk” az idővel? Az alábbiak például bizonyosan lassítják az öregedés folyamatát:

 
  • Életkortól függetlenül, minden nap végezzen testedzést, mely igazodik fizikai kondíciójához és egészségi állapotához! Valószínűleg nem létezik ennél hatásosabb fiatalító módszer. A testmozgás fenntartja a kondíciót, a javuló keringés pedig csökkenti a szív és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ráadásul szépít, jót tesz a bőrnek is.
  • Táplálkozzon mértéktartóan, mivel 65 éves kor felett általában már 25%-kal kisebb a szervezet energiaigénye. Ráadásul a plusz kilók megterhelik a szívet, az ízületeket és számtalan betegség kockázatát növelik. Fogyasszon kisebb adagú, de vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, egészséges ételeket. Legalább az őszi-téli időszakban egészítse ki étrendjét plusz vitaminokkal!
  • A szomjúságérzet gyengülése ellenére se feledkezzen meg a bőséges folyadékfogyasztásról!
  • Tűzzön ki elérendő célokat, igyekezzen optimista és kiegyensúlyozott maradni! Még most is választhat életkorának és érdeklődésének megfelelő hobbit!
  • Ne zárkózzon el az élet semmilyen területétől, továbbra is vegyen részt közösségi programokban, őrizze meg családi és baráti kapcsolatait!
  • Töltse tevékenyen hétköznapjait! Minden nap tornáztassa az agyát! Azok, akik nyugdíjazásuk után is találnak maguknak elfoglaltságot, például önkéntes munkát vállalnak, nemcsak hasznosnak érzik magukat, hanem egészségesebb és hosszabb életet élnek.
  • Ne bosszankodjon, segítse a feszültség levezetését a testmozgás mellett légző-gyakorlatokkal, jógával, relaxációval és meditációval!
  • A jó kedély, a pozitív gondolkodás is segíthet a lelki béke megtalálásában és megőrzésében. Az idős kornak is megvannak a maga kincsei, örömei, melyek gyakran hétköznapi apróságokban rejlenek, vegyük hát észre őket! Derűs időskort kívánunk!

Forrás: Somogy Megyei Egészségfórum

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk