Metabolikus szindróma – nem fáj, de halálosan veszélyes!

Metabolikus szindróma esetén a vércukorszint-emelkedésre való hajlam együtt jár a magas vérnyomással, a kóros vérzsírprofillal, és jellemző az érintettekre az inzulinrezisztencia is, melyhez még „alma típusú” elhízás is társul. Előidézője főként a nem megfelelő táplálkozás és a mozgásszegény életmód. Kialakulása lassú, fokozatos, fájdalommal nem jár, így sokan nem foglalkoznak se a megelőzéssel, se a kezeléssel.

Az alábbi tényezők fennállása esetén beszélhetünk metabolikus szindrómáról:

  • emelkedett vérzsírszint (trigliceridszint 1,7 mmol/l felett) vagy már gyógyszeres kezelés e vonatkozásban;
  • kedvezőtlen koleszterin-profil (a „jó koleszterin”, a HDL szintje férfiaknál 1,03 mmol/l, nőknél 1,29 mmol/l alatt);
  • magas vérnyomás (130/85 Hgmm felett) vagy már gyógyszeres kezelés korábbi magas értékek miatt;
  • emelkedett éhomi vércukorszint (5,6 mmol/l feletti) vagy korábban diagnosztizált 2-es típusú cukorbetegség.

A metabolikus szindróma igazi veszélye, hogy szinte törvényszerűen olyan súlyos, életminőséget romboló krónikus betegségekhez vezethet hosszú távon, mint a magasvérnyomás-betegség, illetve a 2-es típusú cukorbetegség.

Megoldásként először is keressük a hétköznapi mozgási lehetőségeket !

Életkorhoz, fizikai állapothoz igazodva iktassunk be kisebb-nagyobb sétákat, kerékpározást vagy sétáltassunk kutyát.

A testmozgás mellett az egészségtudatos, kiegyensúlyozott táplálkozás, a többszöri, kis adagokban történő étkezés, a sófogyasztás mérséklése és a csak alkalomszerű alkoholfogyasztás is segíthet.

A napi egy-két, időnként késő estére csúszó étkezés helyett rendszeresítsünk napközben több kisétkezést gyümölccsel, alacsony zsírtartalmú tejtermékkel, magas rosttartalmú, cukormentes nassolnivalókkal, így a főétkezéseknél is könnyebb a normál adagokkal jóllakni.

Étrendünkben igyekezzünk minimálisra csökkenteni a hozzáadott cukor bevitelét. A gyors vércukoremelő hatású szénhidrátforrások (például fehérliszttel készült pékáru, puhára főzött burgonya, fehér rizs, cukrozott müzlikeverék, puffasztott gabona és rizs) helyett részesítsük előnyben a magas korpatartalmú, teljes kiőrlésű termékeket.

A köret egy része helyett kerüljön saláta, savanyúság a tányérra.

A tengeri hal, olívaolaj, olajos magvak kedvező zsírsavösszetétele segíthet a vérzsírszint csökkentésében.

Panaszok nélkül is legalább évente egyszer menjünk el egy egészségügyi szűrésre, amelynek az általános orvosi vizsgálat mellett mindig képezze részét a vércukorszint, a koleszterinprofil és a vérnyomás ellenőrzése.

A cukorbetegség esetében a gyógynövények támogatása is hatásos lehet: fekete áfonyából, csalánból, katángkóróból, orbáncfűből és gyermekláncfűből készült gyógyteákat használ a népgyógyászat évtizedek óta a cukorbetegség kezelésére . Ezek együttesét, a Diabess – Györgytea gyógyhatású készítményt, Szabó Gyuri bácsi, a bükki füvesember régi, jól bevált receptjét érdemes kipróbálni naponta 1–2 csészével.

A Diabess-Györgyteáról és a cukorbetegségről további információk találhatók a www.diabess.hu és a fb.com/diabesstea oldalakon. (x)

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk