A diabéteszes életmód két alappillére

A diabétesz ugyan súlyos betegség, mégsem jelenti azt, hogy le kellene mondani a sportról. Sőt a komoly szövődmények megelőzésének leghatásosabb módszere a személyre szabott étkezés mellett a tervszerűen végzett testedzés.

Súlyos tévedés, hogy az állapot romlása önmagában a diétával, napi rendszeres testmozgás nélkül is megelőzhető. Annál is inkább, hiszen a betegség egyik legfőbb rizikófaktora a túlsúly – különösen a hasi területen jelentkező elhízás.

A megfelelő étrend mellett kiemelten fontos a testmozgás, nemcsak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is. A diéta melletti személyre szabott edzéssel ugyanis a vércukorszint kóros csökkenése és növekedése is megakadályozható.

A sport valóságos csodaszer! A testedzés és a szervezet cukorháztartása, a cukorbetegség és egyéb anyagcsere-betegségek összefüggéseit hosszabb távon vizsgálva megállapítható, hogy a rendszeres edzés

  • növeli a szervezet antioxidáns-aktivitását;
  • csökkenti a vércukorszintet;
  • csökkenti a vérzsír szintjét;
  • 40%-kal javíthatja az inzulin hatékonyságát;
  • csökkenti a gyulladást , ezzel megelőzi az érelmeszesedést;
  • csökkenti a depressziót;
  • javítja a szív működését;
  • 74%-kal csökkentheti a cukorbetegség kockázatát.

Érdemes tudni, hogy a zsírégetés optimuma a maximális pulzus 60%-a környékén van. A mindenkinek ajánlott napi testmozgás legalább 30 perc, a hét legalább 5 napján.

A Louisiana State University System kutatásai rámutattak, hogy az aerob edzés és az izomfejlesztő rezisztenciaedzés kombinált végzése volt a leghatékonyabb cukorbetegség esetén. A kontrollcsoporthoz képest a kombináltan edzők fogytak a legtöbbet, az ő oxigén felhasználó képességük nőtt a legnagyobb mértékben. Nemcsak a hemoglobin A1c szintjük csökkent, de kevesebb gyógyszerre volt szükségük, s a közérzetük is javult.

A leghatékonyabb módszer természetesen a megelőzés lenne, ám a diagnózis után már elengedhetetlen a tudatos életmódváltás, melynek a tervszerű étkezés és testmozgás mellett a mentális és lelki egészség is fontos tényezőjét képezi.

Dr. Apor Péter
egyetemi tanár, sportorvos
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk