Vigyázat! Akár 2 kilót is hízhatunk az ünnepek alatt!

Az ünnepek alatt sokan úgy gondolják, itt a büntetlen evés-ivás szezonja, ilyenkor a gyomorrontás is gyakoribb. Hogyan kerülhetjük el a súlygyarapodást és az ünnepi rosszulléteket?

Brit felmérések szerint egy átlagember az ünnepek alatt 6000 kalóriányi ételt-italt fogyaszt el egy nap alatt, ami több mint a háromszorosa a nőknek ajánlott kalóriamennyiségnek. Nem csoda, hogy az ünnepek során elfogyasztott finomságoknak, süteményeknek, alkoholos italoknak köszöntően akár 2 kilót is felszedhetünk 7-10 nap alatt. A legfőbb probléma az, hogy ez a súlyfelesleg sokakon rajta is marad, így 5 év alatt akár 10 kilóval is többet nyomhatunk. Hogyan tudnánk ellenállni a csábításnak az év végi partik és családi összejövetelek során?

Íme, 8 tipp az egészségesebb ünnepekért:

1. Ne együnk tévénézés közben, mert így sokkal többet fogyasztunk, mintha terített asztalnál csakis az étkezésre koncentrálnánk!

2. Ne együnk csak azért, mert előttünk van az étel! Figyeljük a testünk jelzéseit: ha már csak a „szemünk kívánja”, jobb, ha távolabb ülünk az asztaltól. Az agynak legalább 15 percre van szüksége ahhoz, hogy feldolgozza a jóllakottság érzését , tehát ha várunk egy kicsit, lehet, hogy már nem is érezzük az evési vágyat.

3. Ne menjünk üres hassal vásárolni! Ilyenkor nemcsak többet pakolunk a kosarunkba, de számos olyan kalóriabombát is hajlamosak vagyunk hazavinni, amelyektől máskor megtartóztatnánk magunkat.

4. A koplalás is veszélyes lehet, ha ezzel szeretnénk kompenzálni a nagy habzsolásokat. Az éhezés is megzavarja a normális étkezési ritmust, és könnyen a nagy diéták-hatalmas evések ördögi körében találhatjuk magunkat.

5. Bánjunk óvatosan a karácsonyi, ünnepi partik kínálatával, mert a kis falatkák, aperitifek gyakran valóságos kalóriabombák. Ne legyünk azért ünneprontók, de válasszunk kevésbé krémes, kevesebb szénhidrátot tartalmazó nassokat, például zöldséges vagy gyümölcsös salátákat, és ne szégyelljünk idővel nemet mondani a kínálásra!

6. Tartsuk kordában az alkoholfogyasztást, egyrészt a másnaposság, másrészt magas energiatartalmuk miatt! Ha kell, válasszunk könnyű bort, és a rövidek közül, ha kínálnak, csak egyetlen kupicányit.

7. Ne érezzük kényszernek az üvegben maradt szeszes italok elkortyolgatását, fel tudjuk majd használni őket sütéshez, főzéshez.

8. Amikor úgy érezzük, hogy túlettük vagy túlittuk magunkat, a további nassolás helyett húzzunk kényelmes öltözetet és tegyünk egy 15 perces, tempós sétát a ház körül.

A gyomorrontás nem betegség, hanem tünetek összessége, amely magában foglalja a puffadást, émelygést és böfögést is.

Hátterében jellemzően az áll, hogy a gyomorsav kapcsolatba kerül az emésztőrendszer nyálkahártyájával, amely rendkívül érzékeny. Ha megbomlik az egyensúlya, irritációt és gyulladást válthat ki. A jelenséget az esetek többségében az evés, ivás, esetleg fertőzés okozza. Az egyszerűen, gyorsan múló gyomorrontás nem igényel orvosi kezelést, csak néhány nap diétázást kortyonként fogyasztott vízzel.

 

A gyomorrontást el kell különíteni a gyomorégéstől (refluxtól), ugyanis ez utóbbi főleg közvetlenül evés után jelentkezik, és tipikusan a mellkasban, a nyelőcsőben okoz kellemetlen érzést. A reflux tünete is lehet hányinger, böfögés, puffadás.

Amennyiben a gyomorpanaszok két hétnél hosszabb ideig tartanak, esetleg étvágytalanságot, fogyást, véres székletet, izzadást, mellkasi vagy nyaki fájdalmat tapasztalunk, illetve besárgulunk, e tünetek komolyabb betegségre is utalhatnak, így mihamarabb forduljunk orvoshoz!

Dr. Mármarosi István
belgyógyász, gasztroenterológus főorvos
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk