Téli sportok az egészségért

Ha szeretnénk szervezetünket ellenállóbbá tenni a téli időszakban, akkor az immunerősítést szolgáló étrend-kiegészítők mellett ne riadjunk vissza a szabadban végzett intenzív testmozgástól sem!

A szervezet védekezőrendszerének fő feladata a káros hatások kiszűrése és „ártalmatlanná tétele”. A kiegyensúlyozottan működő immunrendszer segítségével a szervezet képes felismerni a külső veszélyeztető tényezőket és saját beteg sejtjeit is. Egyaránt harcol tehát a baktériumok és vírusok, valamint a tumoros sejtek ellen, irányítja a gyulladásos és a védekező funkciókat is. E finom, bonyolult rendszer működését a vitaminok, ásványi anyagok és nyomelemek mellett rendszeres testmozgással is javíthatjuk.

Több vizsgálat is bizonyította, hogy a testmozgás még a tumorok kialakulásának kockázatát is csökkenti. 65 ezer rendszeresen sportoló amerikai nőnél jóval ritkábban fordult elő a változókor után mellrák, de a sport a vastagbélrák valószínűségét is csökkenti. Az inaktív embereknek kétszer akkora esélyük van szívbetegségekre, mint a sportolóknak. A rendszeres, közepes vagy nagy intenzitású edzés a cukorbetegség kockázatát is mintegy 30%-kal mérsékli. De mit jelent a rendszeresség és az intenzitás? Közepes intenzitású mozgás az, amitől kimelegszünk, szaporán vesszük a levegőt és anyagcserénk a 3-6-szorosára nő. Az ajánlásokban legalább ez az intenzitás szerepel, ami egy kevésbé fitt embernél egy tempós sét át jelent. Magas intenzitásnak nevezzük, ha izzadunk, és már majdnem kifogyunk a levegőből, anyagcserénk ilyenkor legalább 6-szorosára gyorsul.

Már heti 150 perc mérsékelt intenzitással végzett, vagy 3-4 × 20 perc lendületes mozgás is bizonyítottan jó hatással van az immunrendszer állapotára.

Dr. Telegdy Margit
belgyógyász szakorvos, homeopata
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk