Miért egészséges a csontleves?

Napjainkban szinte varázsszóvá vált a kollagén, mely megtalálható sok krémben, kozmetikumban és étrend-kiegészítőben. Őszintén szólva, ezúttal teljesen indokolt a felhajtás, amit körülötte csapnak.

Mint a testünkben legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje, a kollagén megtalálható az izmainkban, a bőrünkben, a vérünkben, a csontjainkban, a porcszöveteinkben és az inainkban is.

A jó hír, hogy a szervezet folyamatosan termel kollagént. Ennek a mennyisége azonban a kor előrehaladtával csökken, pláne, ha étrendünk nem tartalmaz kollagénfehérjéket és C-vitamint, de fekete áfonya, galagonya és aloe vera fogyasztásával is stimulálhatjuk a termelést.

Vannak olyan életmódbeli tényezők is – például a dohányzás, a napozás vagy az egészségtelen táplálkozás –, illetve egyes betegségek is, melyek ellene hatnak a kollagén termelődésének. Tekintsük át a magasabb kollagénbevitel 5 különösen előnyös hatását!

1. Csökkenti az ízületi fájdalmakat – Porcaink állapota a kor előrehaladtával romlik, az ízületek merevvé és fájdalmassá válhatnak. A tapasztalatok szerint magasabb kollagénbevitellel enyhíthetők a porckopás és az ízületi gyulladás okozta panaszok.

2. Visszafordítja a bőr öregedését – Az idővel csökkenő kollagéntermelés eredményeként a bőr petyhüdtté, ráncossá, szárazzá válhat. Ez a létfontosságú fehérje ugyanis nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a bőr megőrizze a rugalmasságát, fiatalosságát, egészségét.

3. Segít az izomépítésben és a zsírégetésben – A kollagén az izomszövetek egyik fő összetevője, így azoknak, akik növelni szeretnék izomtömegüket, különösen nagy szükségük van kollagénpótlásra.

4. Csökkenti a cellulitiszt – Cellulitisz esetén a bőr alatti zsírréteg összetorlódik a kötőszövettel, melynek hatására a bőr göröngyössé, fodrossá válik. Ez az öregedés természetes velejárója, a nők 80–90%-át érinti, nem betegség, csak esztétikai hiba. A kollagén amellett, hogy ragyogóan simává teszi a bőrt, segíthet csökkenteni a makacs cellulitiszt is.

5. Javítja az emésztést – A kollagén a belek kötőszöveteiben is megtalálható, nélkülözhetetlen az emésztőszervek védelmi feladatainak ellátásához. Hiányában, szivárgó bélszindróma esetén, a bélfalon átjutó idegen anyagok a véráramba kerülve gyulladást okozhatnak.

Gyulladásos bélbetegségben szenvedők vérében a kutatók a kívánatosnál jóval alacsonyabb kollagénszintet mértek. Véleményük szerint fokozott kollagénbevitellel segíteni tudjuk az emésztőszerveket kibélelő szövetek képződését.

Hogyan növelhetjük kollagénfogyasztásunkat?

1. Fogyasszon csontlevest! – A kocsonyához hasonlóan, itt is lassú tűzön, hosszú ideig főzzük a csontot, hogy kijöjjön belőle az íze és a különböző hasznos tápanyagok. A csontlé kollagénforrás, ráadásul finom és könnyű beilleszteni az étrendünkbe, mivel fogyaszthatjuk zöldségekkel levesként, használhatjuk például rizs párolására vagy más ételek ízesítésére.

2. Próbálja ki a zselatinport! – A zselatin a kollagén főzött formája, mely por alakban is kapható, és hozzáadhatjuk bármilyen folyadékhoz, leveshez, de ragukhoz is jó. Beleteheti akár egy csésze kávéba is, vagy kielégítheti az édességvágyát, ha otthon házi zselét készít gyümölcsökkel.

3. Szedjen kollagén tartalmú táplálék-kiegészítőket! – A legegyszerűbb, ha minél tisztább kollagént választ.

Kollagén porokat tehetünk turmixokba, gyümölcslevekbe, forró italokba vagy akár süteményekbe is, ha szeretnénk szervezetünket egy kis extra proteinhez juttatni.

Forrás: Dr. Josh Axe: How Collagen Can Boost Your Body's Skin, Muscle, and Gut, ford. Czárán Judit. A teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu honlapon olvasható.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk