Neveljünk egészséges gyereket!

A gyermekek számára a szülői minta a legfontosabb, és ez a táplálkozásra is igaz. Az étkezési szokások, az új fogásokra, ízekre való nyitottság, a gasztronómiai kísérletező kedv, valamint a preferenciák mind „öröklődnek” az utánzás által. Éppen ezért érdemes az egészséges táplálkozási szokásokat az egész családnak együtt kialakítani.

A gyermekkori étrend minősége egészségünk jövőjét is meghatározza. Magyarországon az iskoláskorú gyermekeknek csak a harmada fogyaszt naponta legalább egyszer zöldséget és gyümölcsöt. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének felmérése szerint az 1-3 éves korosztálynak csak a harmada kap külön számukra készített ételt, a többségük azt eszi, amit a szülei. Ezzel figyelmen kívül hagyják a kisgyermekek felnőttekétől eltérő tápanyag-, vitamin- és ásványianyag-szükségletét. A 3 évesnél fiatalabb gyermekek 80%-a az ajánlott mennyiségnél jóval több cukrot fogyaszt. Az iskoláskorúaknál sem jobb a helyzet, a 6-12 éves gyerekek 26,5%-a túlsúlyos vagy elhízott, az eddig jellemzően 30 év felettieket fenyegető 2-es típusú diabétesz pedig egyre gyakoribb az elhízott gyermekek körében.

10 tanács szülőknek az egészséges étrend kialakításához

1. Tervezzük meg a menüt! Szakítsunk időt minden nap 3 fő és 2 kisebb étkezésre! Kínáljunk változatosan zöldségféléket, gyümölcsöket, teljes értékű gabonaféléket, tejtermékeket, húsokat, halat és tojást.

2. Varázsoljuk élménnyé az étkezést! Étkezzünk közösen, amikor csak lehetséges. Tegyük kellemes, közös időtöltéssé az étkezéseket, minél kevesebb stresszel, annál több beszélgetéssel, nevetéssel.

3. Kínáljunk értékes harapnivalókat a kis étkezésekre! – tegyünk az uzsonnás dobozba például néhány szem koktélparadicsomot pár kockasajttal.

4. Nyissunk a változatosságra! Ismertessük meg a kicsiket a korai életéveikben különféle ízélményekkel, minél többféle nyersanyaggal.

5. Vásároljunk közösen! Ez segít megismertetni a gyerekekkel a különböző élelmiszereket. Beszélgessünk arról, hogyan készülnek, honnan származnak az egyes nyersanyagok. Ha módunkban áll, nevelhetünk otthon is zöldségeket, fűszernövényeket egy-egy kis cserépben vagy balkonládában.

6. Hagyjuk, hogy a gyerekek megtanulják kiszolgálni magukat! Kínáljunk egyszerre kisebb mennyiséget, aminek elfogyasztása sikerélményt jelent és segít a gyermekeknek odafigyelni testük visszajelzéseire (pl. a jóllakottság érzet jelentkezésére). Bátorítsuk őket, hogy kérjenek repetát, ha még éhesek!

7. Az innivaló minősége is fontos! Minden elfogyasztott falat és korty számít. Szoktassuk a gyermekeket arra, hogy ivóvízzel oltsák a szomjukat.

8. A több, nem mindig jobb! – Bátorítsuk a gyermekeket arra, hogy fejezzék be az étkezést ha jóllaktak, ne legyen kötelező kiüríteni a tányért!

9. Ne étellel jutalmazzunk! Az édességekkel jutalmazás a gyermekben azt a téves elképzelést keltheti, hogy a desszertek értékesebbek más ételeknél. Jutalmazzunk inkább odafigyeléssel és dicsérettel!

10. Étkezzünk tudatosan! A családi asztal legyen stressz- és médiamentes terület. Tegyük félre a telefont, újságot, tabletet, távirányítót, és koncentráljunk helyette az együtt töltött időre és az ételre, amit közösen elfogyasztunk.

Okos segítség A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által 2017-ben iskoláskorú gyermekek számára létrehozott új táplálkozási ajánlás az OKOSTÁNYÉR ® végigvezeti a 6–17 éves gyermekeket és szüleiket az alapvető élelmiszercsoportokhoz kapcsolható legfontosabb táplálkozási tanácsokon. Az útmutató elérhető a www.mdosz.hu oldalon a javaslatok gyakorlati megvalósítását támogató háttéranyagokkal együtt.

Forrás: mdosz.hu/taplalkozasi-akademia-hirlevel-2018-marcius

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk