Hurrá! Utazunk!?

A nyári hónapokban sokan kelnek útra, hogy valamilyen közlekedési eszközzel eljussanak nyaralásuk helyszínére. Ez egyeseknek élmény és öröm, míg másoknak szenvedés. Utóbbiaknak szeretnénk néhány tanáccsal szolgálni, hogy enyhíteni tudják az utazás viszontagságait.

Akik korábbi útjaik során már megtapasztalták az „ utazási betegség” gyötrelmeit – az émelygést, hányingert, hideg verejtékezést, hasi problémákat vagy emésztési zavarokat –, azok számára segítséget jelenthet, ha megértik panaszaik okát. Így jó előre meg tudnak tenni minden óvintézkedést, hogy kevesebb viszontagsággal vészeljék át az utazást.

A panaszok legfőbb oka egyensúlyrendszerünkben keresendő. Járművön utazva szemünk alkalmazkodik a mozgáshoz, a belső fülben található egyensúlyszervek viszont nem, így az agy egymásnak ellentmondó jeleket kap, ez okozza a hányingert.

Indulás előtt – elővigyázatosságból – ne együnk túl sokat, kerüljük a nehéz ételeket, ne igyunk alkoholt és ne dohányozzunk!

Nem mindegy az sem, hogy hol ülünk!

  • Vonaton válasszuk az elöl lévő kocsik valamelyikét, s ott menetiránnyal szemben foglaljunk helyet.
  • Buszon is érdemes minél előbbre ülni, szemben a menetiránnyal.
  • Repülőn a szárny fölött, ablak melletti helyet válasszunk, vagy a szárny előtti ülőhelyek valamelyikét.
  • Hajón az utastér közepe a legjobb, ott kevésbé, míg a korlátoknál jóval erősebben érezhető a hullámzás. Szegezzük tekintetünket a horizontra, s lehetőleg n e mozgassuk a fejünket, hogy ezzel is csökkentsük a belső fül egyensúlyozó működésének ellentmondó vizuális ingereket.
  • Autóban üljünk előre, ha lehet, mi vezessünk, akkor általában nem jelentkezik utazási betegség. Ha erre nincs mód, a hátsó ülésről is végig nézzünk ki az ablakon, lehetőleg előre.
  • Bármely járművön utazás közben nézzünk kifelé távolabbra, a haladás irányába, vagy csukjuk be szemünket. Semmiképp ne olvassunk, ne nézzük a járműben található közeli tárgyakat! Ha lehet, dőljünk hátra és relaxáljunk. Ha tehetjük, kissé húzzuk le az ablakot, a friss levegő is sokat segít.

Ha gyógyszerre van szükségünk, a háziorvos ajánl antihisztaminos készítményt, melyet indulás előtt fél-egy órával vegyünk be. A magnézium nyugtatólag hat, míg a B6-vitamin csillapítja a hányingert. Segít a rosszullét ellen a gyömbér, igyunk utazás előtt és alatt gyömbéres teát, esetleg rágcsáljunk friss gyömbért. Nem véletlen, hogy régen a tengerészek is gyömbérgyökeret rágtak tengeribetegség ellen.

Ahogy régen, úgy ma is az ázsiai gasztronómiának kedvelt fűszere a gyömbér, melyet főként gyomorbántalmakat enyhítő, kórokozókat elpusztító hatása miatt értékelnek nagyra.

Közeli rokona a kurkuma, melynek fertőtlenítő, mikrobaölő, gyulladáscsökkentő hatása rendkívül hasznos számukra a meleg, trópusi körülmények között gyakrabban előforduló fertőzések miatt. Ugyanilyen sokoldalú fűszerük a fahéj, ami gyakorlatilag az összes hétköznapi emésztési panasz enyhítésére alkalmas, a szélgörcstől kezdve a hasmenésen át egészen a hányingerig.

Ha távoli, meleg vidékeken járunk, érdemes megkóstolnunk a helyifűszerezésű hagyományos ételeket, melyekben a számunkra szokatlan illatú és ízű, gyakran rendkívül csípős fűszerek mind az emésztés „tüzét” hivatottak fokozni. Ezek serkentik az emésztőrendszeren belüli – fertőtlenítő hatású – emésztőnedvek termelését, így könnyebben elkerülhetők a forró éghajlaton gyorsabban szaporodó mikrobák okozta fertőzések, melyek az utazási betegségen túl, még gyomorrontással is megnehezítenék hazafelé tartó sok órás repülőutunkat.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk