Gyümölcsöző életmódváltás

A kiegyensúlyozott, változatos, értékes alapanyagokban, élelmi rostban gazdag étrend követése mindenkinek hasznos, de cukorbetegként emellett figyelni kell a napi energiabevitelre, és a makro-tápanyagok (szénhidrát, fehérje, zsír) elfogyasztott mennyiségére is. Nézzük meg a leggyakrabban felmerülő kérdéseket, tévhiteket a cukorbetegek gyümölcsfogyasztása kapcsán!

● Mindegy, mikor eszik a cukorbeteg gyümölcsöt?

Nem mindegy! A szénhidrát-anyagcsere a nap folyamán változik, legkevésbé reggel és este javasolt a gyümölcsfogyasztás. Időzítsünk inkább a kisétkezésekre (tízóraira, uzsonnára) esetleg egy szerényebb szénhidráttartalmú ebéd végén desszertként is fogyaszthatunk gyümölcsöt.

● Egészségesebb a gyümölcsöt magában fogyasztani?

Nem, általában jobb, ha eszünk mellé valamit! Az egyszerű cukrokat tartalmazó, magas víztartalmú gyümölcsöket élelmi rostban gazdag gabonával, fehérjét és/vagy zsiradékot is tartalmazó élelmiszerekkel társíthatjuk, így szénhidráttartalmuk lassabban szívódik fel, kevésbé okoz vércukorkiugrást. Íme, egy példa a 15–25 gramm szénhidrátot tartalmazó gyümölcsös kisétkezésre: 1 közepes alma + 3 db Korpovit keksz + 2 vékony szelet ementáli sajt + 2 szem dió.

● Fagyizhat-e a cukorbeteg? Csak gyümölcsfagyit egyen?

Nem feltétlenül! A szorbet típusú fagylaltok (jó esetben) természetes cukorban gazdag gyümölcsökből készülnek (nincs bennük tejtermék, tojás, zsiradék). Még ha cukor helyett alternatív édesítőszerrel is ízesítik, a gyümölcstartalom miatt gyorsan emelheti a vércukorszintet. Ezzel szemben a tejszínes fagylaltokban (pl. csokoládé, dió, gesztenye, kávé) magas a zsírtartalom, van bennük fehérje is, így azonos cukortartalom esetén alacsonyabb a glikémiás indexük. Ha csak alkalmanként fagylaltozik a cukorbeteg, akkor beleférhet a magasabb energiatartalom a kisebb vércukor-emelkedésért cserébe.

● Bármilyen formában, így gyümölcsjoghurtként is jó a gyümölcs a cukorbetegeknek?

Ez rossz következtetés! Egy átlagos 150 ml-es gyümölcsjoghurtban kb. 4-6 kockacukornyi „gyors” szénhidrát van: glükóz, fruktóz és laktóz. A gyümölcsjoghurtok gyümölcstartalma legtöbbször igen alacsony, édességüket hozzáadott glükóz-fruktóz szirup adja. Vannak már csökkentett cukortartalmú vagy hozzáadott cukor nélkül készülő termékek is, ezek alkalmanként választhatók, de néhány perc alatt otthon is készíthetünk igazi gyümölcsből desszerteket, turmixokat. Cukorhelyettesítőként az energiamentes eritritet és sztíviát ajánljuk ízlés szerinti mennyiségben. Egészséges desszert ötleteket olvashat a www.diabess.hu oldalon.

● Van olyan gyümölcs, amit számolás nélkül ehetek? Vannak tiltott gyümölcsök is?

A málna, eper, ribizli, szeder magas rosttartalma, alacsony szénhidráttartalma miatt remek választás, ebből egy leveses tálkányi is elfogyasztható egy adagként – rövid a szezonjuk, használjuk ki minél jobban! A görögdinnyének sem magas a szénhidráttartalma, ám ez főleg glükóz, így hirtelen megemelheti a vércukorszintet (és nehéz is megállni, hogy csak 200-300 grammot együnk belőle).

Kifejezetten tiltott gyümölcs nincs: a banán, szőlő és gránátalma csak alkalmanként, pici adagban fogyasztható.

Az aszalványokat, fagyasztva szárított gyümölcsöket, gyümölcs chipseket viszont érdemes kihagyni az étrendből, 50-80%-os is lehet a cukortartalmuk.

 

● Hasznosak lehetnek a gyógynövények is cukorbetegeknek?

Fekete áfonyából, csalánból, katángkóróból, orbáncfűből és gyermekláncfűből készült gyógyteákat használ a népgyógyászat évtizedek óta a cukorbetegség kezelésére. Ezek együttesét, a Diabess-Györgytea gyógyhatású készítményt, Szabó Gyuri bácsi, a bükki füvesember teakeverékét is lehet inni étkezések után, figyelve a megfelelő cukorszintre.

A Diabess-Györgyteáról és a cukorbetegségről további információk találhatók a www.diabess.hu és fb.com/diabesstea oldalakon.

(szponzorált cikk)

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk