Tanácsok szívbetegeknek kánikula idejére

A klímaváltozás, a hőhullámok számának növekedése – statisztikailag kimutatottan – komoly egészségügyi kockázatokkal jár. Az elmúlt évtizedben a fővárosban évente 1-2 nyári hőhullám volt, viszont az utóbbi években már évi 3-5 is előfordul.

Ezzel összefüggésben Budapesten a hőségriasztások idején 25%-kal, míg országosan 22%-kal több halálesetet regisztráltak. A legmagasabb arányú többlethalálozás akkor tapasztalható, amikor egy hűvösebb, csapadékos időjárást hirtelen nagy felmelegedés követ.

Statisztikai adatok szerint a napi átlaghőmérséklet 5 °C-os emelkedése:

  • 10%-kal növeli az összes halálozás kockázatát;
  • 12%-kal a szív-érrendszeri halálozás rizikóját;
  • 15%-kal a szívpanaszok és „általános rosszullét” miatti sürgősségi mentőhívások számát.

A hőmérséklet emelkedésével növekszik szervezetünk terhelése. A hőszabályzó képességet az életkor, a testsúly, a fizikai erőnlét, az egészségi állapot, a táplálkozás és gyógyszerszedés egyaránt befolyásolja. Hogyan alkalmazkodjunk a forró napokhoz?

  • Zuhanyozzunk naponta többször langyos vagy hideg vízzel!
  • Töltsünk 1-2 órát légkondicionált helyiségben, vagy használjunk ventillátort!
  • Töltsük sötétített, zárt helyen a déli órákat!
  • Fogyasszunk sok vizet, teát, de jót tesz a paradicsomlé, aludttej, kefir, joghurt és a leves is.
  • NE igyunk kávét, alkoholt, cukros, szénsavas üdítőt!
  • A szabadban hordjunk széles karimájú kalapot, napszemüveget, használjunk fényvédő krémet!
  • Viseljünk világos színű, bő szabású, pamut öltözetet!
  • Hőségben ne induljunk el vásárolni, sétálni, csak az árnyékban vagy a lakásban tartózkodjunk!

Forrás: ÁNTSZ Országos Környezetegészségügyi Intézet

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk