Hogyan segíthetjük a sikeres tanulást?

 

Régóta tudjuk, hogy a növényi antioxidánsok, flavonoidok segítenek az érrendszer karbantartásában. Kevésbé ismert, hogy az omega-3 többszörösen telítetlen zsírsavak mennyire fontosak a kognitív képességek fejlődésében. A telítetlen zsírsavakban gazdag ételek általában a mediterrán konyhákra jellemzőek, de érdemes étrend-kiegészítőként is fogyasztanunk. Ékes bizonyítéka ennek az, hogy a brit kormány javasolja (és finanszírozza) az általános iskolákban az EPA és DHA zsírsavak fogyasztását. Ezen zsírok legismertebb forrása a hideg vízi halak, ám az emberi szervezet számára leghasznosíthatóbb formában a kender magjából kipréselve juthatunk hozzá.

 

Napjainkban Magyarországon a gyermekek szellemi megterhelése erőteljesnek mondható, csaknem annyi időt töltenek az iskolában, mint amennyit egy átlagos dolgozó felnőtt a munkahelyén. A pedagógus szakma erősen megosztott, sokan adnak hangot annak a véleménynek, hogy a gyerekek túlterheltek. Talán ez is szerepet játszik abban, hogy általános jelenség a gyenge koncentrációs képesség, gyakran előfordulnak tanulási nehézségek, amik a figyelem és a memória alacsony mértékének tudhatók be.

Bár az oktatást valószínűleg nem fogja megreformálni, érdemes megvizsgálni az omega-3 zsírsavak és az agyműködés kapcsolatát. Az emberi agy nagy részben zsírokból épül fel, sőt az agy 30%-át egy bizonyos omega-3 zsírsav, a DHA (dokozahexaénsav) teszi ki. Az omega zsírsavak forrásai például a tengeri halak és különböző növényi olajok. A kendermagolaj ideális arányban tartalmazza az omega-3, omega-6 és omega-9 zsírsavakat.

Az iskoláskor kezdetére a gyermekek agya eléri a felnőttkori méretének 90%-át, a növekedés azonban még sok éven át tart, nagyjából 14-15 éves korig. A fejlődés azonban nemcsak a növekedésben nyilvánul meg, hanem az idegkapcsolatok számosságában és szerveződésében is.

Az idegsejtek közötti kommunikációban, az ingerület-átvitelben kulcsszerepet játszik a DHA. Nyugat-európiai kutatásokban többször megállapították, hogy az omega-3 kiegészítés javítja a gyerekek tanulási képességeit, javul a koncentráció, a memória és a felfogóképesség.

Egy 2012-es tanulmányban az omega-3 kiegészítés hatását vizsgálták gyermekeken az olvasás, a munkamemória és a viselkedés szempontjából.

A vizsgálatban 362 egészséges, olyan 7–9 éves gyermek vett részt, akik az olvasás terén alulteljesítettek. 224 gyermeknél javult az olvasás, és a szülők értékelése javulást jelzett a viselkedésben is.

Egy másik, 2010-es kutatásban a DHA-kiegészítés jelentősen javította a vizuális figyelmet és az impulzivitást, az első helyes válaszok száma az aktív kezelési csoportban szignifikánsan magasabb volt a placebo csoporthoz képest. A kiegészítés javította a szülők által minősített szociális viselkedést is.

Érdemes azt is megemlíteni, hogy a hippocampusban (az agy tanulásért és memóriáért is felelős központjában) naponta keletkeznek új idegsejtek.

Ez a folyamat a neurogenezis, mely életmóddal és táplálkozással pozitív és negatív irányba egyaránt befolyásolható. A rendszeres testmozgás és a pihenés például fokozza a neurogenezist.

Az omega-3 zsírsavak fogyasztása szintén serkenti ezt a folyamatot csakúgy, mint a flavonoidok, a növényekben található bioaktív vegyületek, melyek antioxidánsként védik a szervezetünket és erősítik az immunrendszert.

Közös az omega-3 és a flavonoidok tekintetében az a tény, hogy Magyarországon a fogyasztás jóval elmarad az ajánlottól, ezért kiemelt szerepe van a tudatos egészségvédelemnek. Gyermekek esetében természetesen a szülőknek kell gondoskodniuk a táplálkozás megfelelő összeállításáról.

Szabó László
hatóanyag-szakértő

 
Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk