Nevelj egészséges gyereket!

Minden szülő álma, hogy gyermeke egészséges, okos és boldog legyen. Ebből csak egy szelet a testi egészség, de jelentősége nem lebecsülendő, hiszen testünket használva tudjuk csak céljainkat megvalósítani.

A gyermek alapvetően azt eszi, amit kiskorában elé raknak, olyan ízekhez szokik, amivel rendszeresen találkozik. Szülőként rajtunk áll tehát, hogy elindítjuk-e gyermekünket az egészség és energikusság felé vezető úton.

Kezdjük egészen az elején! Igen ritka, hogy várandóság előtt egy alapos méregtelenítést javasolnának a leendő anyáknak.

A babák a pocakban a lúgos magzatvíz jótékony ölelésében élnek, majd megszületve – ha szerencséjük van – édesanyjuk szoptatja őket lúgosító anyatejjel. 6 hónapos kor után, amikor már nem az anyatej dominál, érdemes megismertetni velük az egészséges táplálékokat. Bevezethetjük náluk a zöldségeket, gyümölcsöket, néhány csepp hidegen sajtolt olajat, majd később a növényi tejeket is. Ez a kezdeti táplálási mód igazolja önmagát: a gyermek nem lesz beteges, túlsúlyos, fáradékony az óvodában, iskolában.

Ne cukrozzunk! Minél kevésbé használunk cukrot, annál tökéletesebb marad a természetes íz-érzékelés, annál kevésbé savasodik a szervezet. A kicsiknek nincs szükségük csokira, cukorkára (valójában nekünk sem lenne).

Mit tehetünk, ha nem a megfelelő „startvonalról” indultunk, s gyermekünknél már kialakultak bizonyos tünetek: rendszeres hasfájás, puffadás, rossz széklet, gyakori megfázás, fáradékonyság, fejfájás, allergia, esetleg túlsúly? Hogyan segíthetünk, ha gyerkőcünk hallani sem akar a zöldségekről, hanem cukrot, tésztát, péksüteményt enne egész nap, s mindezt leöblítené egy kis cukros üdítővel, netán kólával?

Meglehetősen irreálisnak tűnik, mégis azt javasoljuk, hogy adjanak neki több, lehetőleg nyers zöldséget, csökkentsék az édességfogyasztást, itassanak vele tiszta, szénsavmentes vizet. Ha már ennyit megtesznek, nagyon sokat segítettek rajta.

Miután az egészség mellett döntöttünk, lássuk az első lépéseket!

  • Mutassunk jó példát gyermekünknek az étkezésben!
  • Ne erőltessük, hanem beszéljük meg a gyerekkel, mivel érdemes egy egészséges testet etetni, itatni, és mivel nem!
  • Adjunk neki egészséges reggelit, ne küldjük éhgyomorral iskolába, mert lehet, hogy megszokásból a zsebpénzén „étel” helyett csokit, cukrot venne!
  • Legyünk türelmesek, mert a bosszankodástól mi is savasodhatunk!

Ahogy helyreáll az egyensúly, a gyermek táplálkozásában egyre nagyobb teret kap majd a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, magas rosttartalmú, növekvő arányban nyers zöldségeket, gyümölcsöket tartalmazó étrend, mely az optimális egészség hosszú távú fenntartásához vezet.

Antal Rita
dietetikus

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk