A krómhiány tünetei

Szerencsére rendkívül ritka, hogy valakinél súlyos krómhiány alakuljon ki, arra viszont jóval nagyobb az esély, hogy mégsem jut elegendő ebből a mikrotápanyagból a szervezetünkbe. Ennek pedig sajnos jól érzékelhető tünetei is lehetnek.

Becslések szerint a felnőtt lakosságnak akár az 50%-át is érintheti az enyhébb mértékű krómhiány. Ez ugyan nem indokol kórházi ellátást, de jól érzékelhető tünetei lehetnek, és ronthatja szervezetünk bizonyos biokémiai folyamatainak hatékonyságát.

Krómból rendkívül kevés szükséges a szervezetünk egészséges működésének fenntartásához, és sok élelmiszerben meg is található a króm, azonban az elfogyasztott krómnak mindössze 1-3%-a hasznosul, a többi kiürül.

Fontos azt is figyelembe venni, amikor krómhiányról beszélünk, hogy az étrend, az életkor, a vitaminhiányos táplálkozás, a túl sok feldolgozott élelmiszer, sőt még a termőtalaj krómtartalma is befolyásolja, hogy mennyi króm jut a szervezetünkbe – vagyis, mekkora esélyünk van arra, hogy csak enyhébb hiányállapot alakuljon ki.

Milyen tünetei lehetnek a krómhiánynak?

A króm egy alapvető nyomelem, amely fokozza az inzulinműködést, valamint befolyásolja a szénhidrát-, fehérje- és zsíranyagcserét. A króm hozzájárul a normál vércukorszint fenntartásához, ezáltal javíthatja a vércukorkontrollt a cukorbetegségben szenvedő embereknél is. A hiánytünetek ezekkel a funkciókkal mind összefüggenek. Lássuk tehát a részleteket!

Mivel a krómnak nagy szerepe van a vércukorszint, a glükóz- és inzulin-anyagcsere szabályozásában – ezen keresztül pedig szinte minden anyagcsere-folyamatban –, ezért már enyhe mértékű krómhiány is vércukor- és inzulinszint-ingadozásokat okozhat.

A krómhiány egyik leglátványosabb tünete a fáradékonyság és a szorongás: egyre idegesebbnek érezhetjük magunkat, a hangulatunk is hullámzóvá válhat, ezt pedig állandó kimerültségérzet kísérheti.

Nehezebben tudjuk kivédeni a stressz hatásait. Akkor is gyanakodhatunk krómhiányra, ha a korábban egyszerű feladatainkra nehezebben tudunk koncentrálni, romlik a memóriánk, fásultnak érezzük magunkat.

 

A krómhiány emellett bőrproblémákkal – a bőr regenerációjának lassulásával – is együtt járhat: a kisebb-nagyobb sebek, sérülések nehezebben gyógyulnak.

Az inzulin- és vércukorszint szabályozása hatással van a testsúlyunkra, sőt az étvágyunkra is. Ha e területen jól megfigyelhető változás következik be – például elkezdünk hízni, gyakrabban tör ránk a hirtelen éhség, kívánjuk az édességet és a szénhidrátban gazdag ételeket –, akkor is érdemes elgondolkodni azon, vajon elég króm jut-e a szervezetünkbe.

Fontos tudni, hogy a krómhiány sajnos ördögi kört indít el: egyre jobban kívánjuk az édességet, a finomított szénhidrátot tartalmazó, feldolgozott élelmiszereket – minél többet fogyasztunk ezekből, annál nehezebben hasznosul a króm – ez pedig az elhízás mellett a szénhidrát-anyagcsere további problémáival járhat együtt.

A normál vércukorszint fenntartásához érdemes krómpótló kúrát tartani – ez esetben is válasszuk a magas bio-hasznosulású, szervezetünkben jól felszívódó krómkészítményeket.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk