Itt az ősz, és máris lebetegedtem!

Sokan érzik úgy, hogy a hűvösebb napokkal együtt megérkezett a náthaszezon is az életükbe. Ősztől egészen tavaszig szinte egyik betegség követi a másikat, ha van valamilyen fertőzés a közelükben, ők azt biztosan elkapják. Mit tehetünk ilyen esetben?

Fertőzésre való hajlam

Ha valaki a környezetében élőknél gyakrabban kap el – sok esetben akár súlyosabb és nehezebben is kezelhető – fertőzést, arra rendszerint azt mondjuk, hogy gyenge az immunrendszere. Ilyen esetben – a gyakori fertőzések mellett – rendszerint az általános közérzete, egészségi állapota sem megfelelő, fennállhat például autoimmun rendellenesség, a szervezetben jelen lévő gyulladásra utaló magas CRP-szint vagy egyéb vérkép eltérések – például vérszegénység –, gyakoriak az emésztési problémák (étvágytalanság, hasmenés, hasfájás, puffadás), csecsemők és gyermekek esetében a fejlődés elmaradása.

Ilyen esetben mindenképp érdemes orvoshoz fordulni, hiszen már egy gyors vérvizsgálat is sokat elárulhat a kiváltó okokról. Az eseteknek csak a kisebb részében merül fel az immunbetegség gyanúja, ilyen irányban azonban érdemes szűrővizsgálatokat végeztetni.

Ezeknek a betegségeknek némelyike ugyanis olyan enyhe tüneteket okoz, hogy az érintettek évekig nem is ismerik fel, vagy épp a gyakori fertőzések irányítják csak rá a figyelmet.

Emellett fül-orr-gégész véleményének megkérése, olykor az orrmelléküregek állapotát jelző képalkotó (pl. CT) vizsgálat is segíthet egy esetleges hajlamosító anatómiai ok felismerésében.

Tanácsok a megelőzéshez

● Egészségi állapotunk megőrzése, a fertőzések elkerülése érdekében nagyon fontos a rendszeres és alapos kézmosás. Étkezések előtt mindig, de orrfújás, köhögés, mosdó használat, kisgyermek pelenkacseréje után, vagy ha levittük a szemetet, illetve hazaérkezésünkkor minden alkalommal szükséges.

● Fontos, hogy ételeinket és italainkat ne osszuk meg másokkal: kerülendő a közös pohár és evőeszköz használata!

● Ne látogassuk beteg ismerőseinket, igyekezzük csökkenteni a kockázatát annak, hogy elkapjuk a fertőzéseket!

● Az olyan időszakokban, amikor fokozott a kórokozók terjedése, fertőtlenítsük rendszeresen a gyakran használt eszközöket a lakásban. Kritikus pont például a távirányító és az ajtókilincs is.

● Kérje kezelőorvosa tanácsát a védőoltásokkal kapcsolatban! Segíthetnek csökkenteni egyes betegségek kockázatát, de kiemelten fontos a megfelelő időzítés, védőoltás lázas állapotban, akut betegség ideje alatt nem adható!

● A kialvatlanság és a krónikus stressz bizonyítottan csökkenti a védekezőképességet. Felnőttek esetében átlagosan napi 7 óra alvás javasolt. Ha elalvási problémáink vannak, vagy gyakran felébredünk, krónikus nappali fáradtság gyötör, érdemes alvásspecialista segítségét kérni. A stressz csökkentésében jótékony a masszázs, a jóga, a rendszeres sport vagy bármilyen, számunkra örömteli hobbi űzése.

● A rendszeres testmozgás tehát fontos, de lényeges, hogy személyre szabott, az esetleg meglévő betegségeinket figyelembe vevő mozgásformát és rendszerességet válasszuk. A túl intenzív, túl gyakori vagy megerőltető edzés még fáradékonyabbá tehet, nem támogatja az egyébként is legyengült immunrendszert.

● Az egészséges táplálkozás mellett annak, aki gyakran betegeskedik, érdemes figyelmet fordítania a vitaminpótlásra is. Az esetleges hiányállapotok kezelését orvosi ellenőrzés mellett végezzük! Az alacsony D-vitamin-szint is lehet okozója a gyakori betegségeknek, ilyenkor vérvizsgálatot követően, egyéni dózisban szükséges pótolni, de a személyre szabott adagolás például vashiány esetén is lényeges.

● Egyes, légúti fertőzést okozó, de már elölt baktériumokból kapható olyan készítmény, melynek alkalmazása a felső légutakat hasonlóan immunizálja, mint egy oltás, adásuk a legtöbb esetben veszélytelen, de hasznos lehet. Kérje ehhez kezelőorvosa véleményét!

Dr. Kádár János
immunológus főorvos
Immunközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk