Edzéssel a stressz és a magas vérnyomás ellen

Ismét komoly bizonyítékok láttak napvilágot az életmód, ezen belül is a testmozgás gyógyító, egészségvédő hatásairól – ezúttal a magas vérnyomás kezelésével kapcsolatban.

A stresszreakció negatív hatása csökkenthető

Nemrégiben átfogó tanulmány jelent meg a Journal of Hypertension and Management című szaklapban a magas vérnyomás életmódbeli kezeléséről. Olasz tudósok vizsgálták az alkohol- és sófogyasztás mérséklésének, a dohányzás abbahagyásának, az egészséges étrendnek és a rendszeres fizikai aktivitásnak a hatásait a magas vérnyomásra.

A tanulmány szerint a testmozgás egyik legfőbb eredménye, hogy csökkenti a stresszre adott szimpatikus idegrendszeri válasz következményeit. Stresszhelyzetben ugyanis átkapcsolunk az „üss vagy fuss” üzemmódra, így beindulnak szervezetünkben az ún. szimpatikus hatások: megnövekszik az energia-szükséglet, ezért a máj több cukrot állít elő, hormonok szabadulnak fel, nő a szívritmus, a vérnyomás, a légzésszám és az izomfeszültség. A stresszhez való alkalmazkodás azonban hosszú távon kimerítő a szervezet számára. Ennek következménye lehet például magas vérnyomás, szívbetegség vagy immunrendszeri problémák.

A rendszeres fizikai aktivitás ugyanakkor lejjebb viszi a stresszhormonok szintjét, javítja a szív-érrendszer alkalmazkodását a stresszhelyzetekhez. Rugalmasabbá teszi például az ereket, így könnyebben alkalmazkodnak a szervezet értágító és érszűkítő „igényeihez”.

Számos megbízható kutatás igazolja, hogy a rendszeres, közepes intenzitású kardioedzés mindkét nemnél, minden életkorban csökkenti a magas vérnyomást. Az átlagos csökkenés az első, szisztolés értéknél 7–10 Hgmm, a második, a diasztolés értéknél 4–8 Hgmm. Bizonyos esetekben a mozgás hatására bekövetkező javulás eredményeként a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek is csökkenthetők vagy elhagyhatók.

A vizsgálatok során természetesen sok tényezőt figyelembe vettek, így az életkort, a társbetegségeket, az esetleg szedett vérnyomáscsökkentőket, az edzettségi állapotot, illetve a végzett testmozgás típusát és időtartamát.

Hangsúlyozták, hogy a megelőzésben is kiemelt szerepe van a fizikai aktivitásnak. Az olasz összefoglalóban is kimutatták, hogy az inaktivitás 35–70%-kal növeli a magas vérnyomás rizikóját. Ugyancsak bizonyított a testmozgás vércukorszint és lipidszint normalizáló, valamint testsúlycsökkentő hatása – ezek összességében szintén a szív-érrendszer védelmét szolgálják.

Tehát a heti 5–7 napon keresztül végzett, legalább 30 perces, közepes intenzitású testmozgás nem véletlenül szerepel minden jelentős európai és amerikai szakmai ajánlásban.

Egyre többen vannak, akik nem csupán a gyógyszerektől várják a megoldást, sőt abban hisznek, hogy önmaguk leghatékonyabb orvosai lehetnek.

Dvorák Márton
mozgásterapeuta
Életmód Orvosi Központ

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk