Miért együnk csontlevest?

Napjainkra szinte varázsszóvá vált a kollagén, ami már csaknem mindenben – krémekben, kozmetikumokban, púderekben, tablettákban és italokban is – megtalálható. Őszintén szólva, ezúttal teljesen indokolt a felhajtás, amit körülötte csapnak!

Mint a testünkben legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje, a kollagén megtalálható az izmokban, a bőrben, a vérben, a csontokban, a porcszövetekben és az inakban is. Ám több okból is érdemes e létfontosságú fehérjéből további mennyiségeket bevinni a szervezetbe, ugyanis:

  • rugalmassá teszi a bőrt;
  • összetartja a csontokat és az izmokat;
  • védi a belső szerveket;
  • strukturálja az ízületeket és az inakat.

Jó hír, hogy a szervezet folyamatosan termel kollagént, de ennek mennyisége a kor előrehaladtával csökken, pláne, ha étrendünk nem tartalmaz kollagénfehérjéket és C-vitamint. Íme, a magasabb kollagénbevitel 5 legfőbb előnye!

1. Csökkenti az ízületi fájdalmakat Porcaink a kor előrehaladtával gyengülnek, az ízületek pedig merevvé és fájdalmassá válhatnak. Több vizsgálat igazolta, hogy 3 hónapos kollagénadagolás hatására az osteoartritis (degeneratív ízületi betegség) tüneteinek előfordulása 40%-kal, míg a tünetek erőssége 33%-kal csökkent.

 

2. Visszafordítja a bőr öregedését Az idővel csökkenő kollagéntermelés eredményeként a bőr petyhüdtté, ráncossá vagy szárazzá válhat. Több placebo kontrollos vizsgálat eredménye szerint a kívülről rendszeresen, kúraszerűen bevitt természetes kollagén hatására a résztvevők bőre már 4, illetve 8 hét után láthatóan rugalmasabb lett, mint a kontrollcsoport tagjaié.

3. Segít az izomépítésben és a zsírégetésben A kollagén az izomszövetek egyik fő összetevője, így azoknak, akik növelni szeretnék izomtömegüket, különösen nagy szükségük van kollagénpótlásra. A kollagén koncentráltan tartalmaz glicint , mely a kreatin előállításában kulcsszerepet játszó egyik aminosav. A glicin látja el az izmokat energiával, melyre az edzés során szükségük van.

4. Csökkentheti a cellulitiszt Egy 2016-os vizsgálatban 24–50 év közötti nők 6 hónapon keresztül kollagénfehérjéket szedtek, melynek hatására egyértelmű javulás következett be bőrük textúrájában és hullámosságában. További vizsgálatok szükségesek annak megállapítására, hogy a kollagén vajon mindenki esetében, és hosszabb távon is hatásosnak bizonyul-e.

5. Javítja az emésztést A kollagén a belek kötőszöveteiben is megtalálható, fontos védelmi feladatot (sorompófunkciót) lát el, hogy ne kerüljenek allergiát és gyulladást keltő anyagok a véráramba (szivárgó bélszindróma). Gyulladásos bélbetegségben szenvedők vizsgálata során azt találták, hogy sokuknak a vérében a kívánatosnál jóval alacsonyabb volt a kollagénszint.

Hogyan juthat több kollagénhez?

● Fogyasszon csontlevest! Lassú tűzön, hosszú ideig főzze a csontot, melynek leve hasznos kollagénforrás, ráadásul finom és könnyen az étrendbe illeszthető levesként vagy rizs párolásához, öntetek készítéséhez.

● Próbálja ki a zselatinport! A zselatin a kollagén főzött formája, mely bármilyen folyadékhoz hozzáadható, levesekhez, ragukhoz is megfelelő. Készíthet vele otthon desszertként zselét vagy gyümölcs-csemegét.

● Szedjen kollagén peptid tartalmú táplálék-kiegészítőt! A legegyszerűbb módja, hogy megfelelő szinten tartsuk szervezetünkben ezt a fontos aminosavat, ha kollagén-peptideket szedünk. Többnyire hidrolizált kollagén peptidként juthatunk hozzá, melyben a kollagénfehérjék lebontott állapotban vannak a könnyebb emészthetőség és a jobb felszívódás kedvéért.

Forrás: Dr. Josh Axe: How Collagen Can Boost Your Body›s Skin, Muscle and Gut, ford. Czárán Judit. A teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk