Készüljünk „olajozottan” az ünnepi menüre!

Az ünnepi időszakban talán több időnk van, hogy a menüt változatosabbá, egészségesebbé varázsoljuk, s ehhez új ízeket, összetevőket, recepteket is kipróbáljunk. Semmiképp ne hagyjuk ki az egyre nagyobb választékban kapható ízletes, egészséges, hidegen sajtolt olajokat, melyekkel igen sokféle ételt különlegessé varázsolhatunk!

Kevesen tudják, hogy az egészséges, esszenciális zsírsavakban gazdag, hidegen sajtolt olajok közt is vannak, amelyek magas füstpontjuknak köszönhetően jól hevíthetők. Ilyenek a hidegen sajtolt napraforgómag-olaj, repcemagolaj és kukoricacsíra-olaj. Válasszuk inkább ezeket karácsonykor a hagyományos ételek sütéséhez a kevésbé egészséges, finomított olajok helyett!

A hidegen sajtolt, zöldes színű szőlőmagolajjal ugyancsak lehet sütni. Előnyös élettani tulajdonságai, magas antioxidáns tartalma miatt valamennyi növényi olajfélénél értékesebbnek tartják, így fontos szerepe van a korszerű, egészséges táplálkozásban. Íze jól illik sült húsokhoz, például oldalashoz. Távol-keleti, wokban készült ételekhez pedig jól illik a szezámmagolaj.

A fűszerpaprika a hungarikumok egyike. Fehér magjának olaja rubinvörös színű, íze, aromája kellemes, de sütéshez nem ajánlott. Ízesíthetünk vele azonban elkészülte után bármilyen magyaros ételt, például gulyáslevest, pörköltet vagy a karácsonyi halászlevet is. Keverhetjük körözöttbe, szendvicskrémbe, húsok és halak ízesítéséhez is kitűnő, de csorgathatjuk salátánkra is. Édes és csípős változatban is kapható. A hideg téli hónapokban kellemes vérpezsdítő hatásával szinte belülről melegít fel minket, nagyon magas E-vitamin tartalma pedig bőrünket táplálja.

 

A mákolaj halványsárga színű, mákra jellemző illatú, idősebb hölgyek bőrének megszépítésére alkalmas olaj, mely mákliszttel együtt fogyasztva még a csontoknak is jót tesz. Citrommal vagy gránátalmával párosítva kitűnő salátákhoz, öntetekhez. Süteményekbe kellemes mákízt csempészhetünk vele anélkül, hogy a fekete szemcsék láthatók lennének.

A dióolaj az egyik legkellemesebb aromájú olajunk. Finom és egészséges, de kitűnő ápolója a száraz, kirepedezett bőrnek is. Salátákhoz, süteményekhez, gyümölcslevekhez, natúr- és gyümölcsjoghurtba keverve és bor mellé sajtokhoz is adhatjuk.

A tökmagolaj lágy, vöröses színű, különleges ízvilágú olaj. Értékes beltartalma akkor nem sérül, ha sózás és pörkölés nélkül préselik ki, így íze is lágyabb, mint a hagyományos olajtökből sózva, pörkölve készült olajak. Hidegkonyhai ételek, mártások és saláták elkészítéséhez ajánljuk. Krémlevesek elkészítésekor utolsó simításként az étel tetejére csepegtethetjük.

Íme, egy tökmagolajjal készült egészséges receptötlet: sütőtökös kuglóf karácsonyra!

 

Hozzávalók: 300 g sütőtök (50 perc sütés után, mézzel kicsit meglocsolva), 200 g vaj, 2 evőkanál tökmagolaj, 200 g egészséges cukorhelyettesítő, 5 tojás kettéválasztva, 450 g egészséges lisztkeverék, 1 csomag sütőpor, 1 kávéskanál vanília, 1 teáskanál ötfűszer-keverék. A krémhez: 250 g mascarpone, 50 g joghurt, fél citrom leve és héja, 1 ujjnyi gyömbér.

A sütőt 170 fokra melegítjük, a vajat a cukorhelyettesítővel habosra keverjük, hozzáadjuk a tojássárgákat, tovább habosítjuk, majd belekeverjük a tökmagolajat. A száraz összetevőket és a reszelt citromhéjat hozzákeverjük, majd beleforgatjuk a tojásfehérjék keményre vert habját.

Kivajazott kuglófformában 170 fokon, 35 percig (tűpróbáig) sütjük. Amikor a kuglóf kihűlt, akkor készítjük el hozzá frissen a krémet (mivel állás közben a gyömbértől megkeseredhet). A krémhez a lereszelt gyömbért, a citrom levét a mascarponéval és a joghurttal összekeverjük, ízlés szerint édesítjük, diófélékkel díszíthetjük.

Jó étvágyat kívánunk!

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk