Ünnepi sütés-főzés egészségesen

Egész év során, a hétköznapokban nem túl egyszerű az egészségtudatos étrend és életmód betartása. A téli ünnepek alatt még a reformétrend hívei is gyakran „kirúgnak a hámból”, ám azok kedvéért, akik alakjuk megőrzése vagy ételérzékenység (pl. glutén, laktóz) miatt MENTES étrendet választanak, szeretnénk az ünnep fényét néhány egészséges sütirecepttel is emelni.

Igazi vendégváró, tipikusan téli kedvenc a diós és mákos beigli, emellett egy másik mákos csodával is meglephetjük a családot és a vendégeket.

Aszalt szilvás, mákos fánk

Hozzávalók (8 db fánkhoz): 100 g darált mák, 40 g m andulaliszt, ½ tk. szódabikarbóna, csipet só, 5 ek. kókuszola , 1 ek. citromlé, ½ citrom és ½ narancs reszelt héja, 1 kk. őrölt fahéj, 5 db M-es méretű tojás, 70 g nyírfacukor, 1 vaníliarúd magjai, 100 g reszelt cukkini, 100 g apróra vágott, puha aszalt szilva.

Elkészítése: a mákot, mandulalisztet, sót, őrölt fahéjat és a szódabikarbónát elkeverjük. A tojásokat szétválasztjuk: a fehérjét kemény habbá verjük; a sárgáját a nyírfacukorral habosra keverjük, közben fokozatosan hozzáadjuk a kókuszolajat. A tésztát néhány percig tovább habosítjuk, majd beledolgozzuk a narancs- és citromhéjat, vaníliát, cukkinit, majd felváltva a száraz hozzávalókat és a tojásfehérje habot. A kókuszolajjal alaposan kikent fánkformánkat ¾-éig töltjük a tésztával, majd 180 °C-ra előmelegített sütőben kb. 20 perc alatt (tűpróbáig) sütjük. Tálaláskor tetejét meghintjük nyírfaporcukorral, bevonjuk csokoládéval és ízlés szerint díszítjük.

Mandulás keksz

Könnyen magunkkal vihetjük téli utazásra, de vendégeknek is kínálhatjuk gyorsan elkészíthető, ínycsiklandó desszertként például csokipudinghoz vagy gyümölcskrémhez.

Hozzávalók: 120 g finomra őrölt mandula, 120 g nyírfacukor por, 2 ek. tápióka keményítő, 3 db M-es tojás fehérje, csipet só, 1 vaníliarúd magjai, ½ kk. frissen reszelt tonkabab (opcionális).

Elkészítése: a mandulát összekeverjük a tápióka keményítővel, a vaníliával és a tonkababbal. A tojásfehérjéket a sóval és az apránként hozzáadott por-nyírfacukorral kemény habbá verjük. Óvatosan hozzákeverjük a száraz hozzávalókat. Sütőpapírral kibélelt tepsire a tésztából evőkanálnyi halmokat teszünk, majd 150 °C-ra előmelegített sütőben, kb. 25 perc alatt megsütjük a kekszeket. Hagyjuk kihűlni, majd jól záródó dobozban vihetjük is a kirándulásra, vendégeknek pedig ízlés szerinti krémhez, desszerthez kínálhatjuk.

Gesztenyés rakott palacsinta

A palacsinta örök kedvenc szinte minden családban. Készítsük el ennek egészséges, mentes, de finom változatát gesztenyelisztből!, mennyei töltelékkel és csoki mázzal!

Hozzávalók a palacsintához: 90 g gesztenyeliszt, 20 g tápiókakeményítő, 10 g kókuszolaj, 6 db L-es méretű tojás, só, szénsavas ásványvíz. A sütéshez: kókuszolaj. A töltelékhez: 250 g darált, cukrozatlan gesztenye, 1 kk. őrölt fahéj, kb. 1 dl kókuszkrém, kis üveg sárgabarackdzsem vagy más savanykás lekvár. A csokoládémázhoz: 20 g agavé szirup, 20 g kakaópor, 25 ml víz.

Elkészítése: a palacsinta hozzávalóit kézi habverővel alaposan összekeverjük, annyi szénsavas ásványvizet adunk hozzá, hogy sűrű legyen. Kókuszolajon nagyméretű, vékony palacsintákat sütünk. A gesztenyét a fahéjjal és a kókuszkrémmel kézi robotgéppel krémesre keverjük. Nagyméretű tálon rétegezzük: a palacsintákat felváltva vékonyan gesztenyekrémmel, illetve sárgabarackdzsemmel kenjük meg, míg el nem fogynak a hozzávalók. A mázhoz az összetevőket csomómentesre keverjük, ha szükséges, még egy kevés vizet adhatunk hozzá, majd a legfelső palacsintára kenjük, ízlés szerint díszítjük, majd a desszertet néhány órára hűtőbe tesszük. Szeletekre vágva kínáljuk.

Jó étvágyat hozzájuk!

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk