Maradjunk aktívak a járvány idején is!

A koronavírus-járvány szempontjából – az idősek mellett – a krónikus obstruktív légúti betegségben (COPD) szenvedők is rizikócsoportot képeznek, így esetükben is indokolt a fokozott óvatosság. Ám ők sem mondhatnak le a napi rendszeres testmozgásról, ahogyan a csontritkulással vagy ízületi problémákkal küzdők sem, mivel állapotuk az inaktív életmód mellett rosszabbodhat!

Sétáljunk, kocogjunk!

A Respiratology folyóiratban közölt korábbi kutatás megerősítette, hogy a mérsékelt fizikai aktivitás javíthat sokféle panaszon, így a COPD-s betegek állapotán is. A légzési izmok és a vázizmok izomfunkciójának javítása fokozza terhelhetőséget, ezáltal javul az életminőség is – mind fizikailag, mind pszichésen. A kedvező eredmények eléréséhez napi rendszerességgel, 3-8 km-es táv megtételére volt szüksége a kutatásban résztvevőknek.

Személyre szabott edzésprogram

A betegek terhelhetősége mindig egyéni, ezért a fizikai aktivitást személyre szabottan kell meghatározni. A legfontosabb azonban, hogy az edzést csak jól beállított kezelés után kezdjük el. A szakorvossal a mostani helyzetben lehetőleg személyes találkozó nélkül, online konzultáció formájában egyeztessen a beteg. A kapcsolattartás egyébként is fontos a járvány időszakában, hiszen sok kérdés merülhet fel, ráadásul elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű gyógyszer biztosítása.

Hogyan mozogjunk?

Ne akarjunk azonnal túl nagy távot megtenni, nagyon fontos a terhelés fokozatos emelése!

● Kerüljük a tömeget! Az edzőterem vagy a zsúfolt városi park még jó időben sem megfelelő választás. Ha van lehetőségünk otthon mozogni – például elliptikus tréner, futópad vagy szobakerékpár segítségével – akkor érdemes ezt választani. Jó időben lehetünk a friss levegőn, másoktól távol, akár erdőben is sétálhatunk.

● Gyógytornásztól is kérhetünk személyre szabott tornagyakorlatokat, melyek nem megterhelők számunkra, de átmozgatják az egész testet és légzőgyakorlatokat is tartalmaznak.

Az interneten is számos lehetőséget, több videós anyagot találhatunk, melyek változatos módszereket kínálnak az otthoni sportoláshoz, akár olyat is, melyet – állapotunk függvényében – székben ülve is el tudunk végezni.

● Rossz idő esetén a szobában, nyitott ablak mellett végzett légzőtorna és a szobakerékpár is jó megoldás lehet.

Ha a testmozgás elkezdése kapcsán panaszaink erősödnének, akkor szüneteltessük az edzéseket és kérjük ki a kezelőorvos tanácsát a továbbiakkal kapcsolatban!

A mozgás segít átvészelni a bezártságot!

Az előttünk álló időszak végét még nem látjuk, akár hetekre vagy hónapokra is fel kell készülnünk az izolációra. A hosszan tartó bezártság kapcsán fellépő depresszió és szorongás is csökkenthető a rendszeres, napirendbe iktatott testmozgás segítségével.

Keressük meg a módját, hogyan maradhatunk aktívak, szükség esetén kérjük ehhez szakember segítségét!

Dr. Hidvégi Edit
gasztroenterológus, gyermek- és tüdőgyógyász szakorvos
Tüdőközpont

Idősebbek számára fontos hangsúlyoznunk, hogy bár a csontritkulás az idősödés elkerülhetetlen velejárója, de a testmozgás hatékonyan képes lassítani. Az egyetlen titok az aktivitás rendszeressége, ha ugyanis valamilyen okból felhagyunk vele, folytatódik a csontok sűrűségének csökkenése.

A Maradj otthon! felhívás nem jelent egyben utasítást az inaktivitásra, az otthon naphosszat történő ücsörgésre, fekvésre, ami az izomzat elgyengülése mellett kifejezetten gyorsítaná a csontritkulás folyamatát.

Mindezt egyszerű, bárhol, bármikor végezhető rendszeres erősítő gyakorlatokkal ellensúlyozhatjuk, melyhez segítségül akár kisebb kézi súlyzókat is használhatunk.

Szinte minden mozgásfajta növeli a csontok ásványi anyag tartalmát és némileg csökkenti a törések esélyét – legyen szó gimnasztikáról, erősítésről, sétáról vagy akár jógáról –, de kutatási eredmények szerint a leghatásosabbnak a különböző edzésprogramok kombinációja bizonyul. Azoknál, akik felváltva gyalogolnak, kocognak, táncolnak és intenzívebb erősítést végeznek, jóval kisebb mértékű a csontritkulás, mint az inaktívaknál.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk