Kerti party 2020

Nyár elejére – mindannyiunk szerencséjére – a vírusvédelmi intézkedések már lehetővé teszik, hogy ismét találkozhassunk a családdal, rokonokkal, barátokkal. Kitűnő és minden szempontból biztonságos alkalom erre egy hangulatos, szabadtéri közös sütögetés, melyen minden generáció részt vehet, csak azokra kell figyelnünk, akik valamilyen ételallergia vagy -intolerancia miatt nem fogyaszthatják az ilyenkor szokásos ínyencségeket.

A kerti party elmaradhatatlan sikerfogásai a finom fűszerekkel vagy ízletes szószokban pácolt, majd grillezett húsok, halak – s épp ezek okozhatnak gondot például a hisztaminintoleranciás vendégeknek, akiknél a füstölt húsok és egyek fűszerek sajnos „tiltólistán” vannak.

Miért nem ehetik ezeket?

A probléma megértéséhez érdemes tudnunk, hogy hisztaminintolerancia esetén a szervezet nem képes megfelelően lebontani a felszabaduló és/vagy szervezetbe jutó hisztamint. Ennek oka a hisztamin lebontásáért felelős DAO enzim csökkent termelődése. A hisztaminintolerancia diétával (és alkalmanként enzimpótlással) kezelhető. A diéta igen összetett, több élelmiszer – többek közt bizonyos gabonafélék, tejtermékek, zöldségek, húsok, halfélék, fűszerek és italok – kizárására is szükség lehet.

Hal: csak frissen vagy fagyasztva!

Grill alapanyagként, a húsok és a halak beszerzése során igyekezzünk minél frissebb árut vásárolni, ugyanis ami sokat állt, abban felszaporodhat a hisztamin. Mivel a halak igen romlandók (a magas fehérjetartalom miatt), még könnyebben keletkezik bennük hisztamin, így ha csak 1-2 órát állt, az is problémás lehet. Halak esetében – ha szabad levegőn tárolják – a baktériumok is előbb kezdik el lebontani, előbb keletkezik bennük hisztamin.

Halakat ezért inkább frissen fagyasztott, vákuumcsomagolt formában vásároljunk, a fagyasztóládából az alul lévőket (kevésbé kiolvadtakat) válasszuk. De a frissen, szemünk láttára kihorgászott hallal sem lövünk mellé. Hazaszállítás, további tárolás során ügyeljünk rá, hogy minél kevesebbet álljon a szatyorban, kocsiban, konyhapulton.

Halak közül hisztaminérzékenység esetén kerülni kell a füstölt halak, rákok, kagylók és egyéb tengeri gerinctelenek, valamint a halkészítmények (pl. pástétomok) fogyasztását!

Tanácsok a húsfogyasztáshoz

Akár friss, akár fagyasztott húst vásárolunk, az üzletben először a szárazárut vegyük meg, a hűtő- és fagyasztópultban kapható termékekből kerüljön utoljára a kosárba! A fagyasztott termékek közül – csak úgy, mint a halak esetében – a hűtőpult alján lévő csomagokból válogassunk! Ha nem fagyasztott húst veszünk, akkor vákuumcsomagolt termékeket válasszunk!

Nem tudhatjuk, hogy a hűtőpultos, csomagolatlan termékek mióta állnak ott, ráadásul az „állás” következtében a különböző baktériumok, gombák jócskán elszaporodhatnak a hús felületén, melyek szintén növelik a hisztamintartalmat.

 

Otthon mielőbb tegyük be őket a hűtőbe, fagyasztóba! A hűtőben maximum 1 napot álljon a hús, majd készítsük el és fogyasszuk is el!

Grillezéshez, a húsok ízesítéséhez amúgy is alkalmazunk fűszeres olajat, szószokat. Nagyon fontos, hogy ezek mindenképpen lepjék el a húst, mert az olaj – védőrétegként – megakadályozza, hogy a levegővel (és mikrobákkal) érintkezzen a hús felülete!

A hisztaminérzékenyek a húsok közül kerüljék az erősen pácolt, szárított, füstölt (felvágottak, kolbászfélék, krémek és pástétomok) húskészítményeket és a nem frissen, hanem előre ledarált húst!

Mivel fűszerezzünk?

A bolti, adalékanyaggal, tartósítószerrel teli fűszerkeverékek, húsleveskockák és a mindezeket tartalmazó konzervek, készételek egyértelműen „ tiltólistásak” a hisztaminérzékenyek számára. Azonban a „natúr”, „mono” fűszerek változatos felhasználása, kombinálása az egyes húsféleségekkel sok lehetőséget nyújt a kísérletezésre.

  • Baromfihúsmellé ajánlható: a kakukkfű, tárkony, bazsalikom, zsálya, fahéj és a szerecsendió.
  • Sertéshúshoz jó választás: a köménymag, babérlevél, curry, lestyán és a petrezselyem.
  • Marhahúshoz: a boróka, szurokfű, rozmaring, bors és a kakukkfű.
  • A vadhúsok (természetesen a kevésbé érleltek) ízéhez passzol: a koriander, szegfűszeg és a szerecsendió.

Vigyázni kell a chilivel, paprikával, pirospaprikával, mustárral, a magas illóolaj-tartalmú hagymafélékkel, de sokak számára kis mennyiségben nem okoznak problémát.

Fontos megjegyeznünk, hogy a fahéj és a szegfűszeg kis mennyiségben használható a hisztaminszegény étrendben is, de erős allergizáló hatásuk miatt egyeseknél tüneteket válthat ki.

Diéta: csak személyre szabottan!

Mivel a hisztaminérzékenység mértéke egyénenként jelentős eltérést mutathat, a diéta szigorúsága is ennek megfelelően – egyéni tolerancia függvényében – eltérő lehet. Nincs olyan étrend, amely mindenkinél egyformán beválna, hiszen az egyes ételekre adott reakció függ attól, hogy milyen mértékben csökkent a hisztaminlebontó enzim termelődése, de befolyásolhatja a stressz és a hormonális állapot is.

Érdemes tehát megkérdezni ilyen panasszal érintett vendégünket, hogy mit készíthetünk számára, amit panaszmentesen elfogyaszthat. A tartós tünetmentesség biztosítása érdekében a hisztaminérzékenyeknek amúgy is elengedhetetlen, hogy saját állapotukhoz igazodó, egyben a szervezetük számára szükséges tápanyagokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazó étrendet kövessék, amiben dietetikus segítségét is kérhetik.

Szarka Dorottya
dietetikus

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk