Ayurvédikus megoldások 21. századi problémákra

Számos statisztika szerint az egészségkárosító tényezők között – főként az ún. „fejlett” országokban – vezető helyet foglal el a stressz. Milyen módszereket ajánl az ayurvéda évezredes bölcsessége a stressz kezelésére és szervezetünk egészséges egyensúlyának helyreállítására?

Mi a stressz?

Az ayurvéda, India évezredes gyógytudománya, az emberi lényt a test, elme és lélek összetett egységeként vizsgálja. Az élőlény folyamatos kapcsolatban és kölcsönhatásban van a környezetével, lényének minden szintjén. E kölcsönhatás során számos olyan befolyás éri, amelyeket a modern tudomány stresszoroknak hív. E hatások közös jellemzője az, hogy felborítják a szervezet egészséges egyensúlyát.

A stresszorok lehetnek külső és belső tényezők is. Külső tényezők például a munkahelyi nyomás, pénzügyi nehézségek, kényelmetlen otthon, diszharmonikus családi kapcsolatok vagy zavaró rokonok. A belső tényezők között szerepelhet az alváshiány, rossz táplálkozás, alacsony önértékelés vagy a pesszimista látásmód. Ha az ember nem képes megfelelően kezelni ezeket a hatásokat, a stressz összeadódik és olyan betegségek kiváltója lehet, mint az alvászavarok, krónikus fáradtság, magas vérnyomás, cukorbetegség, aggodalom, depresszió, kilátástalanság és más negatív mentális állapotok.

Harcban a stresszel

A szervezet ösztönösen próbál védekezni a stressz ellen, de ha a stresszorok mértéke meghaladja azt, amivel az esetleg amúgy is zavarokkal küszködő szervezet szembe tud szállni, akkor a fentebb felsorolt pszichés és szomatikus betegségek egész sora vár ránk.

Érdemes tehát áttekintenünk a megoldásokat, amelyeket az ayurvéda kínál a stressz csökkentésére.

Az indiai gyógynövények közül az ashwagandha (Withania somnifera), a brahmi (Bacopa monnieri), a gotu kola (Centelle asiatica) és a jatamansi (Nardostachys jatamansi) a legismetrebb stresszcsökkentők. Az alvászavarok esetén a tagara (Valeriana wallichi) is hasznos lehet.

A meditáció és a jóga természetesen vezető stresszoldó módszer. A jógában különösen az eke-pozíció, a légzőgyakorlatok, valamint a savászanában (hullapózban) végzett relaxáció ajánlható.

Az ayurvédikus masszázs kifejezetten kedvező hatású, mivel nyugtatja az idegrendszert és az azt irányító váta (levegő) elemet. A siródhara kezelés során a páciens homlokára vékony sugárban meleg szezámolajat csurgatnak, ami szintén kiválóan relaxálja a központi idegrendszert.

Az ayurvéda kiterjedt méregtelenítési terápiái is hasznosak a stressz kiküszöbölésében. További hasznos tanácsok:

● Kommunikálj! A stressz gyakran akkor gyülemlik fel, amikor nem beszélünk róla (még saját magunknak sem). Ilyenkor a probléma egyre mélyebbre megy, és megmérgezi a pszichénket. Keressünk valakit, akiben megbízhatunk, vagy írjunk naplót! Menjünk el egy jógacsoportba, és keressünk olyanokat, akik hasonló helyzetben vannak!

● Készíts feladatlistát! A nagyobb feladatokat bontsd le kisebbekre, és mindig pipáld ki, ha valamit megcsináltál! Az elhúzódó feladatok mindig zavarják a gondolatainkat, így rendszeresen ki kell takarítani a feladatlistát, hogy végre fellélegezhessünk!

● Fordulj a természethez! A gyógynövények mellett a relaxáló illatoknak (levendula, jázmin, kamilla) és a nyugtató gyógyteáknak is találjunk helyet a hétköznapjainkban! Kávé helyett kezdjük a napot friss gyümölcslével vagy gyümölccsel! Az előre elkészített mirelit és finomított élelmiszerek helyett válasszuk a teljes gabonát, csírákat, friss zöldségeket és gyümölcsöket! A pácolt, tartósított és érlelt élelmiszerek helyett válasszuk a friss házi sajtot és a bioélemiszereket!

● Pihenj és alkoss! Feküdjünk le 10 óra előtt, és találjunk szabadidőt álmaink megvalósítására! Tanuljunk meg gyakrabban nemet mondani!

Gauranga Das (Szücs Gábor)
jógaoktató
atmacenter.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk