Ez már a klimax?

Ha a szeptemberben is kitartó nyári meleg elmúltával is verejtékezik, alvászavarai vannak, nem tud megszabadulni az egyre gyarapodó plusz kilóktól és – ötvenes évei környékén – a ciklusa is rendszertelenné vált, gondolnia kell arra, hogy önnél is elérkezett a menopauza ideje.

A menopauza valójában hosszabb folyamat, melynek során a női ciklus szabálytalanná válik, majd a petefészkek működése fokozatosan leáll. Eleinte a hormonértékek széles határok között ingadoznak, végül az ösztrogénhormon termelődése be is fejeződik.

Mivel a változókori tünetek jó része épp az ösztrogén hiányának köszönhető, súlyos panaszok esetén – alapos orvosi kivizsgálást követően – felmerülhet az hormonpótlás szükségessége, illetve a tüneteket csökkentő egyéb megoldások keresése.

Érdemes kipróbálnunk néhány életmódbeli változtatást, melyekkel jelentősen javíthatunk közérzetünkön. Lássuk, mit tehetünk magunkért?

Hőhullámok és éjszakai izzadás ellen

  • Sportoljunk legalább heti 3 alkalommal!
  • Tanuljuk meg a stresszkezelés különböző módszereit!
  • Rendszeresen szellőztessük a hálószobát!
  • Ha tüneteinket fokozzák a fűszeres ételek, a kávé vagy az alkohol, hagyjuk el ezeket!

Alvászavarok ellen

  • Ne időzítsük estére a napi edzést!
  • Kerüljük a koffeint!
  • Tartsunk következetes napirendet: azonos időben feküdjünk le este és keljünk fel reggel!

Elhízás és csontritkulás ellen

  • Fogyasszunk kalciumban gazdag ételeket, pótoljuk a D-vitamint!
  • Étkezésünk alapját képezzék a zöldségek, gyümölcsök és a hal!
  • Egyetlen nap se maradjon ki a fizikai aktivitás!
  • Aludjunk éjszakánként minimum 7 órát!

Intim panaszok ellen

  • Ne mondjunk le a szexről, hiszen a „gyakorlás” csökkentheti a hüvelyszárazságot, egyéb tüneteket!
  • Szükség esetén használjunk vény nélkül kapható síkosítót!

Vizelettartási panaszok ellen

  • Próbáljuk ki az intimtornát vagy más, belső izmokat megmozgató, erősítő gyakorlatokat!

Dr. Demjén László
nőgyógyász szakorvos
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk