Zsírmáj: mértéktelen evés és elhízás eredménye?

Meglepő módon ma a zsírmáj már a világ népességének kb. 25%-át érinti. Kapcsolatot mutat az elhízással, a 2-es típusú cukorbetegséggel, és egyéb inzulinrezisztenciával összefüggő rendellenességekkel. Hozzuk rendbe mielőbb májunkat, hogy megelőzzük a komolyabb egészségügyi következményeket!

Zsírmáj akkor alakul ki, amikor a máj sejtjeiben túl sok zsír (5% feletti mennyiség) halmozódik fel. Ugyan a túlzott alkoholfogyasztás is zsírmájhoz vezethet, de az esetek nagy részében inkább az egészségtelen és mértéktelen táplálkozás a fő oka, ami a nyugati országokban már nemcsak felnőttek, de gyerekek körében is igen gyakori.

Kialakulását az elhízottság (főként a deréktáji zsírpárnák), a finomított szénhidrátok, a cukros, szénsavas üdítők, a fruktóztartalmú energiaitalok és a sérült bélflóra is előmozdítják.

Tünetei lehetnek: teltségérzet és enyhe fájdalom (a has jobb oldalán és középen), fáradtság, gyengeség, emelkedett inzulin- és trigliceridszint, magasabb májenzim értékek (AST, ALT).

A máj regenerálásának első lépése a finomított szénhidrátfogyasztás visszafogása, a túlevés kerülése, a testsúly csökkentése. Egy 3 hónapos vizsgálatban a napi 500 kalória csökkentés átlagosan 8%-os testsúlycsökkenést és a máj állapotának jelentős javulását eredményezte túlsúlyos embereknél. A máj zsírtartalmának csupán 16%-a származik az étkezési zsírokból, ezért a diétás cél tehát nem az alacsony zsírtartalmú, hanem a finomított szénhidrátokban szegény étkezés.

Részesítsük előnyben a következő étrendi összetevőket: olívaolaj, avokádó, diófélék, zsíros halak, halolaj (omega-3 zsírsav), tejsavó, zöld tea, a cukor helyettesítése steviával, oldható rostok, májat támogató gyógynövények: máriatövis (szilimarin), cickafarkfű, katángkóró, borsmenta, kutyabengekéreg.

A sport, a heti többször végzett állóképességi edzés, a magas intenzitású intervallum tréning, sőt az alacsony intenzitással, de kitartóan, hosszú távon végzett bármilyen sport jelentősen javítja a máj állapotát – a fogyás mértékétől függetlenül is.

Forrás: Franziska Spritzle – Fatty Liver: What It Is, and How to Get Rid of It?
ford. Mezei Elmira, a teljes cikk a tenyek-tevhitek.hu oldalon olvasható.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk