Hogyan javítsuk ízületeink állapotát?

Már fiatalon is előfordul, középkorúaknál gyakoribb, 60 felett viszont már minden második ember szenved valamilyen ízületi probléma miatt. Mivel gyógyszerekkel az elváltozások jó része legfeljebb csak tünetmentessé tehető, érdemes megismernünk és alkalmaznunk néhány kiegészítő, alternatív módszert is.

A köznyelvben sokféle ízületi és izomelváltozást – így a kopásos, degeneratív elváltozásokat, a mozgást megnehezítő és fájdalmassá tevő ízület i gyulladásokat, gerincbetegségeket, a köszvényt és a csontritkulást is – reuma gyűjtőszóval illetjük. Valódi reumának azonban azt a krónikus ízületi gyulladást tekintjük, melynek során fertőzés, góchatás, esetleg autoimmun történés miatt az ízfelszíneket borító szövetek ellen termelődik ellenanyag. A kórfolyamat kialakulásában vélhetően a psziché, az életmód, a táplálkozás és a stressz is komoly szerepet játszanak.

Kezelési lehetőségek

Előrehaladott esetekben a súlyosabb, deformitással is járó állapotot már gyógyszeresen sem lehet helyreállítani. Ilyenkor is érdemes azonban kipróbálni az alábbi módszereket, hiszen a folyamat előrehaladásának üteme és súlyossága mérsékelhető. A biológiai módszerektől azonban csak több hónapon keresztül tartó alkalmazás után várható eredmény, ezért ne adja fel, ha néhány hét alatt nem tapasztal jelentős változást!

Táplálkozás

Mivel a gyulladásos tünetek fenntartásában az arachidonsav nevű zsírsavból keletkező anyagok is szerepet játszanak, a táplálkozástudósok régóta ajánlják a reumás, ízületi panaszokkal küzdőknek a húsbevitel csökkentését tüneteik enyhítése érdekében.

A legtöbb arachidonsavat tartalmazó élelmiszerek: sertészsír, sertésmáj, kenőmájas, tojásfehérje, sertéscomb, baromfihús, marhahús, borjúhús, camamber sajt, tehéntej (mindez csökkenő sorrendben értendő). Feltétlenül javasolt tehát a húsok és az állati fehérjék fogyasztásának korlátozása.

A kalciumot elsősorban savanyított tejtermékekből (joghurt, kefir, túró, sovány sajtok) és egyéb természetes forrásokból (mák, olajos magvak, kalcium-kovaföld, tojáshéjpor) célszerű fedezni.

Hús helyett hetente akár 2-3-szor is ajánlott a hal fogyasztása. A halolajban ugyanis rengeteg omega-3 zsírsav található, amely védi a sejteket a károsító szabad gyököktől, és a sejtmembrán szétesésekor keletkező gyulladáskeltő prosztaglandin felszabadulásától. Rengeteg omega-3 zsírsav található még a len-, búzacsíra- és repceolajban. Gyulladáscsökkentő hatású a linolsav is, ehhez elsősorban napraforgó-, búzacsíra- és bogáncsolajból, illetve olajos magvakból juthatunk hozzá.

A táplálkozás megreformálása előtt feltétlen javasolt rövidebb-hosszabb tisztítókúrák elvégzése is, ami a tél végi, kora tavaszi időszakban különösen aktuális. Önállóan – orvosi felügyelet nélkül – legfeljebb egy-két napot böjtöljön! Ha alacsonyabb testsúlyú, tartson legfeljebb heti egy rizs-ananász vagy krumplinapot. Ehhez választása szerint osszon el 4 egyenlő részre 80 dkg párolt barna rizst, és ezt friss ananászszeletekkel fogyassza el, vagy 1 kg héjában főtt burgonyát napi 4 adagra osztva egyen meg friss vegyes zöldségsalátával. Ilyenkor is törekedjen a bőséges folyadékfogyasztásra : igyon meg legalább 2,5–3 liter gyógyteát, ásványvizet!

A tisztítókúra után javasolt áttérni egy személyre szabott reformtáplálkozásra:

  • Minden nap egyen bőségesen rostokban gazdag zöldségeket, salátákat, gyümölcsöket, lehetőleg az étkezések előtt vagy között, éhgyomorra!
  • Válassza a teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukat, a főzelékekből, levesekből hagyja ki a rántást, habarást, inkább botmixerrel sűrítsen!
  • Fogyasszon változatos, hidegen sajtolt növényi olajokat!
  • Bánjon mértékkel az édesítéssel, az édességek nemcsak hizlalnak, de rontják a vitaminok sejtbe történő felvételét is!
  • Édes, mesterséges üdítőitalok helyett igyon tiszta vizet, gyógyteákat, hígított zöldségleveket!
  • Az ételt inkább csak párolja!
  • Ne fogyasszon konzerveket és tartósítószert, mesterséges színezéket tartalmazó élelmiszert!

Vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok

Legfontosabbak a sejtvédő, gyulladást kiváltó prosztaglandinok képződését gátló vitaminok és nyomelemek: A-, C- és E-vitamin, cink, szelén. Az E-vitamin és a szelén nagyobb adagja ciklusosan, szünetek közbeiktatásával nélkülözhetetlen része a kezelésnek.

Fizioterápia

Fürdők Nagyon jó fájdalom- és gyulladáscsökkentő a Holt-tengeri sós fürdő, melyet vérbőséget fokozó illóolajos fürdőkkel (mentol, eukaliptusz, kámfor, rozmaring) váltogathatunk. A gyógyvizek közül a kénes és izotópos vizek a leghatásosabbak.

Pakolások – Az iszap huminsav tartalmának köszönheti gyulladáscsökkentő hatását; az agyag segít megszüntetni a duzzanatot, gyorsítja az ízületi folyadék felszívódását, enyhíti a fájdalmat.

A mézes káposztalevél pakoláshoz előzetesen sodorgassuk össze a káposztalevelet, majd mézzel bekenve kössük fel éjszakára a fájós ízületre.

Vörös, gyulladt ízületre – rövid időre – jeges borogatást is tehetünk, de ne hagyjuk túl sokáig rajta, mert különben túlzottan lehűtjük a szöveteket. A hideg csökkenti a sejtek anyagcseréjét, gátolja a gyulladásban résztvevő sejtek működését, enyhíti (kb. 3-4 órára) a fájdalmat, és segíti a duzzanat megszűnését.

Dunsztkötést is készíthetünk gyógynövények – fűzfakéreg, nyírfa, árnika, csalán, körömvirág keverékének forrázatából vagy a belőlük készült kivonatot tartalmazó krémekkel.

fájdalomcsillapítók a méh- és kígyóméreg-kivonatok, a hangyasav- és kapszaicin- (csípős paprika) tartalmú szerek is.

Vízkúra A hideg-meleg váltófürdők a vér- és nyirokkeringés aktiválásával segítik a gyulladásos tünetek enyhítését. A szauna és a gőzfürdő a bőrön keresztül segíti a gyulladást kiváltó, fájdalmat előidéző anyag kiválasztását. A meleg egyébként segít a fájdalmas izomgörcs oldásában is.

Masszázs – Az akut gyulladásos időszakban legfeljebb csak nyirokmasszázs vagy reflexmasszázs ajánlott. Krónikus szakban, kopásos ízületi elváltozásoknál jótékony hatású a teljes testmasszázs, mely javítja az ízületek és izmok vérkeringését.

Mozgásterápia – Legalkalmasabb az egyénre szabott gyógytorna, de kitűnő a jóga és tánc, a séta, a biciklizés és az ízületeket tehermentesítő víz alatti torna is.

Gyógynövények

Feltétlenül ajánlott belsőleg, tea formájában is gyógynövényeket fogyasztani, kúraszerűen, 4-6 hét után szünetet tartva, illetve másféle keveréket fogyasztva. Ajánlom ehhez az immunerősítő és gyulladáscsökkentő kamilla, körömvirág, cickafark, orbáncfű, izlandi zuzmó, legyezőfű, bíbor kasvirág, a vértisztító csalán, zsurló, hibiszkusz, gyermekláncfű, iglicgyökér, petrezselyemgyökér, illetve a fájdalomcsillapító fűzfakéreg, nyírfakéreg, nyárfa, füzény gyógynövényeket.

Az afrikai ördögkarom és a dél-amerikai macskakarom is kitűnő fájdalom- és gyulladáscsillapító hatású, mert gátolják a gyulladáskeltő prosztaglandinok keletkezését a szövetekben.

Kiropraktika

Különösen sokat segít a kopásos ízületi betegségek enyhítésében, megszünteti a kényszertartásból adódó fájdalmas ízületi blokkokat.

Relaxáció

Mivel a reumás ízületi gyulladás pszichoszomatikus betegség, a fájdalom és a kialakuló deformitások komoly kedélyállapot-romlást is előidéznek, a betegség hatásosabban kezelhető relaxációval, mely segíti az izmok ellazulását is.

Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos
Biológiai daganatkezelés, vitamininfúziók, immunerősítés,
allergiák, intoleranciák, emésztési zavarok kezelése
Tel: 06 (20) 588-2810, www.balaicza.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk