Egy hazai szuperélelmiszer a kamrában

Szokatlanul nehéz év van mögöttünk, így nem is csodálkozhatunk, hogy már tél végén ránk tör a tavaszi fáradtság. A sokaknál február eleje óta jelentkező kimerültség, aluszékonyság, ingerültség okát a szakemberek a pandémia okozta nehézségekkel, a fényviszonyok változásából eredő hormonális átrendeződéssel, illetve esetenként tápanyaghiányos étrendünkkel magyarázzák.

Bár az üzletek polcain most is találunk gyümölcsöket, zöldségeket (jó részük külföldről érkezik), illetve a patikákban sincs vitaminhiány, de a látszat csalóka. A primőrök és a szintetikus készítmények hatóanyagtartalma, illetve felszívódása is messze elmarad azon növényekétől, melyek természetes körülmények között, nálunk „nevelkedtek”.

Télen a korlátozott lehetőségek ellenére is hozzájuthatunk – természetes forrásból – a szükséges tápanyagokhoz, hogy megelőzzük szervezetünk kimerülését.

Igen népszerűek manapság az ún. „szuperélelmiszerek”, azok a magvak és gyümölcsök, melyek rendkívül magas tápanyag- és vitamintartalommal bírnak. Ezek többnyire csak bioboltokban kaphatók, távoli országokból származnak, így sokan az árcédulájukra is csak egy távoli pillantást mernek vetni.

Kevesen tudják, hogy a hazai éghajlaton is megtermő lenmag szintén kiérdemelte a szuperélelmiszer rangot. A lent az emberiség évezredek óta ismeri és használja, népszerűsége töretlen, hiszen kitűnő rost-, fehérje- és ásványianyag-forrás. Egy bögre lenmag közel 6,5 mg Omega-3 zsírsavat, 8 g rostot és 6 g fehérjét tartalmaz. Emellett fedezi az ajánlott napi magnéziumbevitel 35%-át, a B 1 -vitaminbevitel 31%-át, valamint a foszfor-, a vas-, a cink- és a rézbevitel 30%-át.

Fitoösztrogén-tartalma (lignan) jó hatással van a hormonháztartásra, a nőknél fiatalabb korban elősegíti a peteérést, később pedig csökkenti a menopauza kellemetlen tüneteit. Magas rosttartalma jótékonyan hat az emésztésre, támogatja a normális bélműködést, hatóanyagai segítik a méreganyagok és a lerakódott koleszterin eltávolítását.

A lenmagot fogyaszthatjuk egészben: müzlihez, salátához, joghurthoz keverve. Így rendben tartja a bélműködést, gyorsítja az emésztést, ezért a fogyókúrás étrend fontos része is. Azonban így fogyasztva a lenmag egyben hagyja el a tápcsatornát, értékes összetevői nem tudnak felszívódni szervezetünkben.

A lenmagban levő tápanyagokhoz és vitaminokhoz legkönnyebben lenmagolaj, lenmagtöret vagy lenmagliszt formájában juthatunk hozzá. A lenmagolaj egyedülálló Omega-3, illetve E-vitamin-tartalmával az egyik legértékesebb hidegen sajtolt olaj, mely antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonsága mellett jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, a vérnyomásra, a hormon- és az idegrendszerre.

A lenmagolaj íze kissé kesernyés, ennek ellenére érdemes akár önmagában is fogyasztani (éhgyomorra, napi 1 evőkanállal az össz-zsírbevitel függvényében), de keverhetjük salátába, túróba, krémsajtba, szendvicskrémbe, zabkásába vagy joghurtba is. Fontos, hogy ne hevítsük, hiszen akkor elvesznek értékes tápanyagai!

A lenmagból őrölt lisztet használhatjuk sűrítésre, illetve helyettesíthetjük vele a hagyományos liszt egy részét (kb. 30%-át) – a gluténmentes tésztákat például kellően rugalmassá teszi. Nyersen is fogyasztható, például smoothie-ba, joghurtba, túróba vagy müzlihez keverve.

A lenmagolaj jótékony hatásait külsőleg, a bőrápolásban alkalmazva is megtapasztalhatjuk. A lenmagolajiszap csökkenti a bőrgyulladásokat, enyhíti az ekcéma kellemetlen tüneteit és az egyéb bőrirritációkat. Arcpakolásként alkalmazva kifejti bőrfeszesítő-regeneráló hatását, mikroszemcséinek bőrradírozó tulajdonsága miatt pedig masszázskrémként is használható.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk