Több zsírpárna, fokozott izzadás?

Ahogy melegszik az idő, egyre kevesebb ruha fedi testünket, így az esetleges zsírpárnák is jobban közszemlére kerülnek. Tovább nehezíti a helyzetet, ha nemcsak a plusz kilók, de az erős izzadás és annak látható nyomai is nehezítik életünket.

Előfordul, hogy rendszeres testmozgás és kitartó diéta ellenére sem sikerül megszabadulnunk a súlyfeleslegtől, ilyen esetekben felmerül a hormonális elhízás, valamilyen endokrinzavar gyanúja.

A leggyakoribb hormális eltérések, melyek elhízást okozhatnak, a következők:

l Pajzsmirigy-alulműködés, melynek hatására az anyagcsere lelassul, ami kedvez a zsírpárnák lerakódásának. Szerencsére ez az állapot hormonpótlással jól kezelhető.

l Inzulinrezisztencia (IR) és policisztás ovárium szindróma (PCOS): a nőgyógyászati és egyéb panaszok mellett túlsúly kialakulásához is vezethet, ami gyógyszeres terápiával, speciális diétával, rendszeres testmozgással kezelhető.

l Ösztrogéndominancia: az ösztrogén/progeszteron egyensúly felborulása esetén előbbi túlsúlya a zsírraktárak növekedését eredményezi, alma típusú elhízáshoz vezethet. Kezelése progeszteronpótlással és diétával történik.

l Magas kortizolszint: a kortizol többek között a szénhidrát-anyagcseréért felel, stresszes szituációkban a zsír- és a glükózraktárakból többletenergiát szabadít fel. Hozzájárul a zsírok felhalmozódásához, fokozza az étvágyat, ami a túlsúlyt tovább gyarapítja. Az állapot gyógyszeresen kezelhető.

Ha az elhízás mellett még stresszhelyzetek is nehezítik életünket, főleg ha a hőmérő higanyszála is magasabbra kúszik, akkor a normál verejtékezés fokozódhat, mások által is láthatóvá válhat a ruházaton, amitől még kényelmetlenebbül érezzük magunkat.

Valójában a verejtékezés épp a test hűtését szolgálja, hiszen a párolgás hőt von el, vagyis a test izzadással hűti magát. Túlzott mértékű, kóros izzadás jelentkezhet – a túlsúly és a stresszhelyzetek mellett – menopauza idején, illetve pajzsmirigytúltengés, sokízületi gyulladás vagy bizonyos gyógyszerek (szteroidok, szalicilátok) szedése esetén is. Amennyiben túlzott verejtékezéstől szenved, a kiváltó ok felderítése és a megfelelő kezelés érdekében forduljon szakemberhez!

Dr. Borbola Kinga
bőrgyógyász-kozmetológus,
klinikai onkológus szakorvos
dermatica.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk