Milyen tünetek esetén gyanakodhatunk krómhiányra?

Talán meglepően hangzik, de becslések szerint a felnőtt lakosságnak akár 50 százalékát is érintheti az enyhébb mértékű krómhiány. Szerencsére súlyos krómhiánnyal igen ritkán találkozunk, ám jóval gyakoribb, hogy mégsem jut elegendő ebből a mikrotápanyagból a szervezetünkbe. Ennek pedig jól érzékelhető tünetei lehetnek.

Szervezetünk egészséges működésének fenntartásához krómból rendkívül kevés szükséges, ám ennek hiánya jelentősen ronthatja szervezetünk bizonyos biokémiai folyamatainak hatékonyságát. Sokféle élelmiszerben megtalálható a króm, azonban az elfogyasztott krómnak mindössze pár százaléka (1-3%) hasznosul, a többi kiürül.

Fontos azt is figyelembe venni, hogy az étrend, az életkor, a vitaminhiányos táplálkozás, a túl sok feldolgozott élelmiszer, sőt még a termőtalaj krómtartalma is befolyásolja, hogy mennyi króm jut a szervezetünkbe, vagyis mekkora az esélyünk arra, hogy hiányállapot alakuljon ki.

A króm alapvető nyomelem, amely fokozza az inzulinműködést, valamint befolyásolja a szénhidrát-, a fehérje- és a zsíranyagcserét. A króm hozzájárul a normál vércukorszint fenntartásához, ezáltal javíthatja a vércukorkontrolt cukorbetegségben szenvedő embereknél is. A hiánytünetek ezekkel a funkciókkal mind összefüggenek.

Lássuk a részleteket!

Mivel a krómnak fontos szerepe van a vércukorszint, a glükóz- és inzulin-anyagcsere szabályozásában, ezen keresztül pedig szinte minden anyagcsere-folyamatban, ezért már enyhe mértékű krómhiány is vércukor- és inzulinszint-ingadozásokat okozhat.

A fáradékonyság és a szorongás a krómhiány egyik leglátványosabb tünete: egyre idegesebbnek érezhetjük magunkat, a hangulatunk is hullámzóvá válhat, ezt pedig állandó kimerültségérzet kísérheti.

A stressz hatásait is nehezebben tudjuk kivédeni. Akkor is gyanakodhatunk krómhiányra, ha a korábban egyszerű feladatainkra már nehezebben koncentrálunk, romlik a memóriánk, és enerváltnak érezzük magunkat.

Bőrproblémákkal, a bőr regenerációjának lassulásával is jelentkezhet a krómhiány, melynek során a kisebb-nagyobb sebek, sérülések nehezebben gyógyulnak.

Ha súlygyarapodás, gyakori éhségroham, édességek és szénhidrátban gazdag ételek utáni vágy terén jól megfigyelhető változást tapasztalunk, érdemes elgondolkodnunk azon, vajon elég króm jut-e a szervezetünkbe. A króm ugyanis az inzulin- és a vércukorszint szabályozásán keresztül hatással van a testsúlyunkra, sőt az étvágyunkra is.

Fontos tudni, hogy a krómhiány sajnos ördögi körrel járhat: minél több a finomított szénhidrátot tartalmazó feldolgozott élelmiszer az étrendünkben, annál nehezebben hasznosul a króm, ez pedig a szénhidrát-anyagcsere további problémáival járhat együtt!

A normál vércukorszint fenntartásához érdemes a szénhidrátfogyasztás mérséklése mellett krómpótló kúrát is tartani, melyhez az étkezéssel bevitt mennyiséget egészítsük ki magas biohasznosulású, jól felszívódó krómkészítményekkel.

Forrás: egeszsegkalauz.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk